Sastamalan kaupunki pyytää Pirkanmaan maakuntamuseon lausuntoa otsikossa mainitun oikeusvaikutteisen osayleiskaavan ehdotuksesta. Maakuntamuseo on tutustunut kaava-aineistoon ja toteaa seuraavaa.
Isojakokarttaan merkittyjen Stormin kylän historiallisten tonttimaiden osalta kaavan arkeologista selvitysaineistoa on täydennetty asianmukaisesti (Heiskanen & Luoto Oy:n täydennysraportti 29.12.2014). Maakuntamuseo huomauttaa kuitenkin, että alkuperäistä inventointiraporttia (Mikroliitti Oy 2012) ei ole täydennetty kartalla, johon olisi merkitty maastossa tarkastetut alueet. Tämän vuoksi inventoinnin kenttätyön kattavuutta ei voida luotettavasti arvioida. Maakuntamuseo on jo huomauttanut asiasta kahdessa edellisessä lausunnossaan (17.12.2012 ja 10.10.2014). Kaavaehdotukseen on merkitty useita AT-aluevarauksia ja niiden sisälle uusia asuinrakennuspaikkoja sekä laaja EK-aluevaraus (kaivosalue), jota on lisäksi laajennettu kaakossa luonnosvaiheen merkintään verrattuna. AT-alueiden kaavamerkinnät oikeuttaisivat suoraan rakennuslupaan MRL 44 §:n mukaisesti. Arkeologista selvitysaineistoa ei voida em. alueiden osalta todeta riittäväksi ilman mainittua raportin täydennystä. Vanhassa karta-aineistossa on merkintöjä, joiden perusteella esimerkiksi koulun itäpuoleiselta alueelta saattaa löytyä historiallisen ajan arkeologisia kohteita. Jos aluetta ei ole tutkittu inventoinnissa, sen tarkastus voi olla tarpeellinen mahdollisten suojelukohteiden huomioonottamiseksi kaavassa. Kaava-alueella on myös muita arkeologisesti potentiaalisia kohtia, joiden tarkastamisesta inventoinnin yhteydessä ei ole tietoa.
Ekon kylätontin (kohde 75) isompi SM-rajaus on poistettu kaavakartasta, mitä ei voida hyväksyä. Muinaisjäännösalue on merkittävä kaavaan v. 2009 inventointiraportin mukaisena. Vaihtoehtoisesti tilan 8:22 päärakennuksen länsi- ja kaakkoispuolella sijaitsevat muinaisjäännösalueen osat voidaan merkitä SM-symbolimerkinnällä aluemerkinnän sijaan.
AT-aluevarauksen ja uuden rakennuspaikan osoittamista Stormi (Stormi) Warsi -nimisen historiallisen asuinpaikan välittömään läheisyyteen, sen pohjoispuoleiselle pellolle, ei voida pitää kulttuuriympäristöarvojen kannalta hyvänä ratkaisuna. Muinaisjäännöstä ympäröivä peltoalue on merkitty alueen vanhimpiin karttoihin, ja sillä on arvoa osana historiallisen asuinpaikan ympäristöä. AT-aluevarauksen rajausta on tarkistettava tältä osin.
Muu kulttuuriperintökohde -merkinnän selitystä on täydennettävä muotoon: Muu arkeologinen kulttuuriperintökohde. Osa ko. merkinnällä osoitetuista kohteista puuttuu selityksen ja määräyksen yhteydessä sekä kaavaselostuksen sivulla 23 olevasta taulukosta, jota on siis täydennettävä.
Yleiskaava-aineistoa on täydennetty rakennetun ympäristön osalta suurelta osin maakuntamuseon aiemmassa lausunnossa esittämällä tavalla. Kyläkeskustan vanhat liike-asuinrakennukset on merkitty s-merkinnällä, jonka määräyksessä esitetään, että rakennukset tulee pyrkiä säilyttämään. Rakennuksilla on kuitenkin kyläkeskustan erityistä kulttuurihistoriallista ominaislaatua rakentava merkitys, ja maakuntamuseo esittääkin, että kaikkien yleiskaavassa arvokkaiksi todettujen kohteiden arvojen säilyttäminen määrätään ensisijaiseksi maankäytön lähtökohdaksi ja näin ollen käytetään vain yhdenlaista suojeluun tähtäävää merkintää. Kaavaselostuksessa on kuvattu inventoinneissa käytettyä luokittelumenetelmää. Arvoihin perustuva luokittelu on tarkoitettu suunnittelun työkaluksi, ei yksiselitteisesti kaavamääräyksiin siirrettäväksi. Luokittelun esittäminen selostuksessa ei ole tarpeen. Muutoin museolla ei ole huomautettavaa rakennetun ympäristön osalta.
Päivitetty kaavaehdotus ja täydennetty selvitysaineisto tulee toimittaa Pirkanmaan maakuntamuseoon lausuntoa varten. Myös kaavan hyväksymispäätös valitusosoituksineen tulee toimittaa maakuntamuseoon viipymättä.