Pirkanmaan maakuntamuseo on tutustunut Pirkkalan Pereentien kevyen liiken-teen väylän 17.6.2015 päivättyyn alustavaan suunnitelmaan (aluevaraustarkastelu, katusuunnitelma), joka käsittelee Naistenmatkantien ja Loukonlahdentien väliselle osuudelle rakennettavaa väylää. Maakuntamuseo toteaa suunnitelmasta kulttuuriympäristön arvojen johdosta seuraavaa.
Nykyinen asfaltoitu Pereentie kulkee läpi maakunnallisesti arvokkaan Pereen-Nuolialan kulttuurimaiseman, jossa erityisinä arvoina esiin nousevat agraarihistoriasta kertova Nuolialan maakirjakylä vielä jäljellä olevine talonpoikaista rakennusperintöä edustavine rakennuksineen sekä kylää ympäröivät avoimet peltovainiot. Pereentie leikkaa Eskolan ja Silvontilan (Ylä-Perttula) pihapiirien muodostaman kokonaisuuden ja tien varteen hyvin lähelle tien reunaa jää muutamia talousrakennuksia. Tietä on parannettu lähivuosina ja se nousee jonkin verran ympäröivän maanpinnan tasoa korkeammalle, mutta tienreunoilla ei ole merkittävän korkeita penkkoja eikä syviä ojia. Tiemiljöö onkin säilyttänyt suunnittelualueella vanhat piirteensä hienosti. Kevyen liikenteen väylä on suunniteltu rakennettavaksi Pereentien eteläpuolelle siten, että tietä levennettäisiin Eskolan tilakeskuksen kohdalla ja molemmilla puolilla tien pohjoispuolelle. Kevyen liikenteen väylä tehtäisiin kolme metriä leveänä; osan matkaa ajoradan yhteydessä reunakivellisenä, itäpäässä välikaistalla ajoradasta erotettuna.
Eskolan tilakeskuksen kohdalla sijaitsee Nuolialan historiallinen kylänpaikka (muinaisjäännösrekisterin nro 100012294). Kylässä oli 1540-luvulla kolmen talon tontit rakennuksineen. Nuolialan kylänpaikka on todettu arkeologisessa inventoinnissa vuonna 2008 ja sen rajausta ja säilyneisyyttä koskevat tiedot ovat alustavia. Kohdetta ei ole tutkittu inventointia tarkemmissa arkeologisissa tutkimuksissa. Kylänpaikan alustava rajaus (punainen vinoviivoitus) on merkitty liitekarttaan.
Keskiaikaan ja 1500-luvulle palautuvat autioituneet kylänpaikat ovat kiinteitä muinaisjäännöksiä, samoin autioituneet osat edelleen rakennetuissa kylänpaikoissa. Myös nuorempien, rakennettujen osien maakerroksissa saattaa olla säilynyt kylän vanhemmasta historiasta peräisin olevia jäänteitä, joita koskevat mui-naismuistolain suojelusäännökset. Nuolialan kylänpaikassa on sekä autioituneita että nykyisinkin rakennettuja osia. Kiinteän muinaisjäännöksen ja siihen kuuluvan suoja-alueen kaivaminen, peittäminen, muuttaminen ja muu siihen kajoaminen muinaismuistolain vastaisella tavalla on kielletty (MML 1 §).
Esitetty muutos leventäisi asfaltoitua ajorataa merkittävästi ja muuttaisi tien mai-semallista luonnetta, erityisesti arvokkaimmalla Nuolialan kylätontin kohdalla. Mikäli kevyen liikenteen väylä rakennetaan alueelle, on kulttuuriympäristön ja maiseman kannalta ja nykyinen maankäyttö huomioiden väylän sijoittaminen kylätontin ulkopuolelle, alueen eteläreunalle, paras ratkaisu. Mikäli väylä sijoitetaan nykyisen ajoradan yhteyteen, tulee väylä toteuttaa kokonaisleveydeltään mahdollisimman kapeana, esitettyä kolmea metriä kapeampana. Ensisijainen ratkaisu myös muinaisjäännöksen kohdalla ja sen välittömässä ympäristössä on siirtää väylä Pereentien varresta Eerolan tilakeskuksen eteläpuolelle, riittävän etäälle muinaisjäännösalueesta. Muinaisjäännöksen alustavasta rajauksesta etäisyyden tulee olla tässä tapauksessa vähintään 40 metriä.
Mikäli väylä rakennettaisiin Pereentien varteen Eskolan tilakeskuksen kohdalla, suunnitelman johdosta tulee väylän ja tien levennyksen linjalla tehdä arkeologiset koekaivaukset liitekarttaan 2 merkityllä osuudella (tien pohjoispuolella välillä A-B, tien eteläpuolella välillä A-C) . Tutkimuksissa selvitetään riittävin koetutkimuksin, sijaitseeko kevyen liikenteen väylän rakennettavalla osuudella ehjää kiinteää muinaisjäännöstä ja mikä sen säilyneisyys ja arvo on. Koetutkimuksen perusteella Pirkanmaan maakuntamuseo ratkaisee, voiko väylän sijoittaa suunnitelmassa esitetyllä tavalla ja tarvitaanko vielä muita arkeologisia tutkimuksia (kaivutyön valvonta, pelastuskaivaus).
Yleisessä työhankkeessa arkeologisten tutkimusten kustannuksista vastaa hankkeen toteuttaja (MML 15 §). Tutkimusten tilaamisesta saa tietoa Museovirastosta (http://www.nba.fi/fi/kulttuuriymparisto/arkeologinen_kulttuuriperinto/arkeologisten_kenttatoiden_tilaaminen) ja Pirkanmaan maakuntamuseosta. Tutkimuksia koskevat Suomen arkeologisten kenttätöiden laatuohjeet. (http://www.nba.fi/fi/kulttuuriymparisto/arkeologinen_perinto/laatuohjeet). Koekaivauksen tutkimusraportti tulee lähettää maakuntamuseoon.
Tien varressa olevat talousrakennukset ovat tärkeä osa Pereentien varren kult-tuurimaisemaa ja ne tulee huomioida tiemuutoksissa. Varsin matalalle tasolle suhteessa tien tasaukseen jääneiden hirsirunkoisten rakennusten ympäristön kuivatus tulee järjestää siten, etteivät perustukset ja puuosat pääse vaurioitumaan. Korjauksista tulee esittää asianmukainen suunnitelma.