Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa otsikossa mainitusta asiasta. Lausuntopyynnön syynä on Kangasalan kouluverkoston tulevaisuutta koskeva julkinen keskustelu. Raikun koulun alueen rakennettuun ympäristöön kuuluvat Raikun koulurakennus vuodelta 1956, nykyisin kylätalona toimiva opettajien asuinrakennus 1900-luvun taitteesta sekä koulun takana sijaitseva urheilukenttä. Vanha koulurakennus on purettu 1968.
Raikun koulu on todettu Kangasalan maaseutualueiden kulttuuriympäristöohjelmassa rakennushistoriallisesti, historiallisesti ja maisemallisesti arvokkaaksi. Koulu sijaitsee näkyvästi Raikuntien varressa ja tuo maisemaan oman, kylän ja kangasalan koululaitoksen historiasta kertovan ajallisen ja toiminnallisen kerroksensa. Koulun alueella on erityistä paikallishistoriallista ja yhteisöllistä merkitystä Raikun alueelle. Koulurakennus, paikalla sijainneen Pajusen tilan pytingistä opettajien asuntolaksi ja kylätaloksi kehittynyt asuinrakennus sekä koulun ulkoalueet muodostavat yhdessä paikallisesti arvokkaan rakennetun ympäristön kokonaisuuden. 1950-luvun koulurakennus on säilynyt ulkoasultaan ja keskeisiltä osiltaan myös kiinteältä sisustukseltaan alkuperäisessä asussaan. Sillä on arkkitehtonista arvoa 50-luvun eleettömänä, hienovaraisin detaljein koristeltuna koulurakennuksena. Rakennuksen ominaispiirteet; kaksi valoisan sivukäytävän varrelle sijoittuvaa avaraa luokkahuonetta, alakerrassa erillään oleva ruokala sekä pienistä huoneista koostuva kanslia–asunto-osa erilisine sisäänkäynteineen; ovat omi-naisia nimenomaan opetustoiminnalle. Koulun käytävälle on sijoitettu koulupiirin alueen Pro Patria -taulu, mikä osaltaan kertoo rakennuksen roolista Raikun alueen asukkaiden yhteisenä julkisena tilana. Rakennuksen muuttaminen toisenlaiseen käyttöön saattaa johtaa rakennuksen sisätilojen arvojen tuhoutumiseen.
Pirkanmaan maakuntamuseo toteaa, että Raikun koulun alueen rakennetun ympäristön säilyttäminen on tärkeää. Raikun koulurakennuksella on erityistä kulttuurihistoriallista arvoa, jonka säilyminen tulee huomioida koulun tulevaisuutta suunniteltaessa.