Pirkanmaan maakuntamuseo on pyytänyt Urjalan kunnalta selvitystä Neittenlinnan (mj. tunnus 887010018) kiinteän muinaisjäännöksen osan tuhoutumiseen johtaneista menettelytavoista. Maakuntamuseolle on toimitettu ote 6.11.2012 pidetyn rakennuslautakunnan kokouksen pöytäkirjasta nro 7/2012. Pöytäkirjan 64 §:ssä on rakennuslautakunnan selvityksenä asiasta todettu mm., että ”Urjalan kunnan myydessä ko. tilan Marko Järviselle ei ole tullut esille, että alueella on muinaisjäännös…Maanomistaja on jättänyt rakennuslupahakemuksen 2.5.2012 … Hakemusta ei ole ennätetty käsittelemään, ennen kuin hän on aloittanut alueella maankaivutyöt, jotka eivät varsinaisesti ole rakennusluvan alaisia töitä, koska rakennus katsotaan aloitetuksi, vasta sitten kun …on rakennettu jotain pysyviä osia kuten anturoita. Rakennuslupakäsittelyn yhteydessä tietenkin tutkitaan, että tontti on rakentamiseen sopiva. Maantasaustöiden suorittaminen… on maanomistajan vastuulla ja hän voi suorittaa niitä myös ilman rakentamistarkoitusta. Maanomistajan kanssa on keskusteltu hänen rakennushankkeestaan. Keskustelussa on pitäydytty vain varsinaiseen rakennuksen rakentamiseen. Rakentamisen aloittamiseen ei ole annettu suullista lupaa, koska se ei ole mahdollinen maankäyttö- ja rakennuslain perusteella.”
Neittenlinnan röykkiökalmiston rajausta on selvitetty vuoden 2008 arkeologisessa inventoinnissa. Inventointi on tehty Urjalan kunnan tilauksesta ja sen raportti on toimitettu kunnalle. Inventointitietojen pohjalta kiinteä muinaisjäännös on merkitty SM-alueena vuonna 2011 vahvistettuun Urjalan keskusta-alueen osayleiskaavaan. Lisäksi Museovirasto on lähettänyt 22.6.2009 tontin 887-421-4-107 silloiselle omistajalle, Urjalan kunnalle muinaisjäännöstä koskevan rauhoitusilmoituksen (dnro 235/301/2009). Muinaisjäännös on merkitty myös peruskarttaan sekä Museoviraston karttapalvelun ja Paikkatietoikkunan karttoihin.
Maankäyttö- ja rakennusasetuksen 72 §:n mukaan rakennustyö katsotaan aloitetuksi, kun ryhdytään rakennuksen perustuksen valutöihin tai perustukseen kuuluvien rakennusosien asentamiseen. Kuitenkin samassa pykälässä todetaan, että kaivaminen, louhiminen, puiden kaataminen tai muu näihin verrattava rakentamista valmisteleva toimenpide voidaan suorittaa ennen rakennustyön aloittamista vain noudattaen maisematyölupaa koskevia säädöksiä. Maankäyttö- ja rakennuslaissa on maisematyöluvasta säädetty, että maanrakennustyötä, puiden kaatamista tai muuta näihin verrattavaa toimenpidettä ei saa suorittaa ilman lupaa yleiskaava-alueella, jos yleiskaavassa niin määrätään (MRL 128 §). Laki edellyttää siis rakennuslupaviranomaiselta hyvää alueensa kaavatilanteen tuntemusta ja siihen perustuvaa maankäytön ohjaamista. Maankäyttö- ja rakennusasetuksen 4 §:n mukaan kunnan rakennusvalvontaviranomaisen tehtäviin kuuluu valvoa kaavojen noudattamista. Kyseessä oleva kiinteistö sijaitsee yleiskaava-alueella, ja rakennuspaikkaan liittyy kaavamääräys: Muinaismuistolailla suojeltu kiinteä muinaisjäännös. Alueen kaivaminen, peittäminen, muuttaminen ja muu kajoaminen on kielletty. Aluetta ja sen lähiympäristöä koskevat maankäyttösuunnitelmat tulee lähettää museoviranomaiselle lausuntoa varten.
Museoviranomainen toteaa, että Urjalan kunta ei toiminut oikealla ja riittävällä tavalla muinaisjäännöksen säilymisen turvaamiseksi kaupanteon yhteydessä ja rakennushanketta ohjeistaessaan. Maakuntamuseo kehottaa Urjalan kuntaa kiinnittämään jatkossa tarkempaa huomiota muinaisjäännösten suojeluun. Tämä on tärkeää sekä maankäyttäjän ja –omistajan oikeusturvan että kulttuuriperinnön vaalimisen kannalta. Muinaisjäännösten suojelua koskevat kaavamerkinnät ja –määräykset sekä muut käytettävissä olevat tiedot arkeologisista kohteista tulee ottaa lainsäädännön edellyttämällä tavalla huomioon kaikessa maankäytön ohjauksessa ja suunnittelussa. Maakuntamuseo suosittelee myös tiedonkulun kehittämistä kunnan kaavoituksen ja rakennusvalvonnan välillä näissä kysymyksissä.