Pirkanmaan maakuntamuseolta on pyydetty lausuntoa asiakohdassa mainitusta kaavaehdotuksesta. Maakuntamuseo on aiemmissa, valmisteluvaiheen lausunnoissaan kiinnittänyt huomionsa muutamiin keskeisiin kulttuuriympäristön suojelua koskeviin kysymyksiin ja kohteisiin, joissa kaavalla osoitettu uudisrakentaminen on ristiriidassa suojelutavoitteiden kanssa. Kaavaehdotukseen on tehty luonnosvaiheen jälkeen em. kohteita koskevia, mm. rakennusoikeuteen liittyviä tarkennuksia ja samalla otettu kulttuuriympäristön ominaispiirteet paremmin huomioon. Koska kaava jo tehdyistä tarkennuksista huolimatta osoittaa varsin merkittävästi uudisrakentamista kulttuurihistoriallisesti keskeisille paikoille, tulisi kaavan vaikutuksia arvioida vielä tarkemmin. Erityisesti Rajaportin saunan, Haulitehtaan, Ahjolan aukion ja Palaneenkirkonrinteen ympäristön vaikutuksia tulisi vielä havainnollistaa havainnekuvin. Palaneenkirkonrinne on osoitettu EV-alueeksi. Kaavamerkintään tulisi liittää vielä määräys, jolla alueen säilymistä puistomaisena viheralueena tuetaan samalla ottaen huomioon alueella sijaitseva kiinteä muinaisjäännös.
Asemakaavaa varten laaditusta rakennusinventoinnista ja sen suosituksista on joissakin tapauksissa poikettu, lähinnä johtuen kaavaprosessin aikana tapahtuneista muutoksista rakennetussa ympäristössä. Näiden muutosten osalta maakuntamuseolla ei ole huomautettavaa.
Arkeologisen kulttuuriperinnön osalta maakuntamuseon kommentit on pääosin otettu huomioon riittävästi. A-30-aluevarauksen (tontti 34) ja Pispalan torin kiinteän muinaisjäännöksen välistä rajaa on täsmennetty ottamalla huomioon koekaivausten tulokset (Mikroliitti Oy, 2018), joissa ei ole todettu kiinteää muinaisjäännöstä tutkitussa muinaisjäännöksen osassa. Tonttien 1074-15 ja KYYTS-1 alueella sm-rajaus poikkeaa kuitenkin jossain määrin inventointiraportin ja muinaisjäännösrekisterin mukaisesta. Rajausta on vielä täsmennettävä näiltä osin.
Tontin 1077-2 sm-merkintään liittyen maakuntamuseo toistaa, että Pispalan historiallinen asuinpaikka (mj-tunnus 1000014082) on inventoinnissa todettu ko. korttelin osalta tuhoutuneeksi, eikä sitä ole tarpeen merkitä nyt käsillä olevaan kaavaan.
Koska alueen arkeologiseen kulttuuriperintöön kuuluu muinaisjäännösten lisäksi muita kohteita, kaavaselostuksen ao. kohtien otsikot (2.1.7 Muinaismuistot ja s. 29 Kaava-alueen muinaismuistokohteet) on syytä muuttaa muotoon Arkeologinen kulttuuriperintö ja Arkeologiset kohteet. Viimeksi mainitusta luvusta puuttuu kohde Pispalan tukkitie 1. Arkeologisia tutkimusraportteja ei ole tarpeen mainita kaavamääräyksissä, eivätkä ne varsinaisesti toimi määräysten perusteena, vaan arkeologisen perinnön kaavamääräykset perustuvat museoviranomaisen antamiin ohjeisiin.
Pirkanmaan maakuntamuseolta on pyydetty lausuntoa asiakohdassa mainitusta kaavaehdotuksesta. Maakuntamuseo on aiemmissa, valmisteluvaiheen lausunnoissaan kiinnittänyt huomionsa muutamiin keskeisiin kulttuuriympäristön suojelua koskeviin kysymyksiin ja kohteisiin, joissa kaavalla osoitettu uudisrakentaminen on ristiriidassa suojelutavoitteiden kanssa. Kaavaehdotukseen on tehty luonnosvaiheen jälkeen em. kohteita koskevia, mm. rakennusoikeuteen liittyviä tarkennuksia ja samalla otettu kulttuuriympäristön ominaispiirteet paremmin huomioon. Koska kaava jo tehdyistä tarkennuksista huolimatta osoittaa varsin merkittävästi uudisrakentamista kulttuurihistoriallisesti keskeisille paikoille, tulisi kaavan vaikutuksia arvioida vielä tarkemmin. Erityisesti Rajaportin saunan, Haulitehtaan, Ahjolan aukion ja Palaneenkirkonrinteen ympäristön vaikutuksia tulisi vielä havainnollistaa havainnekuvin. Palaneenkirkonrinne on osoitettu EV-alueeksi. Kaavamerkintään tulisi liittää vielä määräys, jolla alueen säilymistä puistomaisena viheralueena tuetaan samalla ottaen huomioon alueella sijaitseva kiinteä muinaisjäännös.Asemakaavaa varten laaditusta rakennusinventoinnista ja sen suosituksista on joissakin tapauksissa poikettu, lähinnä johtuen kaavaprosessin aikana tapahtuneista muutoksista rakennetussa ympäristössä. Näiden muutosten osalta maakuntamuseolla ei ole huomautettavaa.Arkeologisen kulttuuriperinnön osalta maakuntamuseon kommentit on pääosin otettu huomioon riittävästi. A-30-aluevarauksen (tontti 34) ja Pispalan torin kiinteän muinaisjäännöksen välistä rajaa on täsmennetty ottamalla huomioon koekaivausten tulokset (Mikroliitti Oy, 2018), joissa ei ole todettu kiinteää muinaisjäännöstä tutkitussa muinaisjäännöksen osassa. Tonttien 1074-15 ja KYYTS-1 alueella sm-rajaus poikkeaa kuitenkin jossain määrin inventointiraportin ja muinaisjäännösrekisterin mukaisesta. Rajausta on vielä täsmennettävä näiltä osin.Tontin 1077-2 sm-merkintään liittyen maakuntamuseo toistaa, että Pispalan historiallinen asuinpaikka (mj-tunnus 1000014082) on inventoinnissa todettu ko. korttelin osalta tuhoutuneeksi, eikä sitä ole tarpeen merkitä nyt käsillä olevaan kaavaan.Koska alueen arkeologiseen kulttuuriperintöön kuuluu muinaisjäännösten lisäksi muita kohteita, kaavaselostuksen ao. kohtien otsikot (2.1.7 Muinaismuistot ja s. 29 Kaava-alueen muinaismuistokohteet) on syytä muuttaa muotoon Arkeologinen kulttuuriperintö ja Arkeologiset kohteet. Viimeksi mainitusta luvusta puuttuu kohde Pispalan tukkitie 1. Arkeologisia tutkimusraportteja ei ole tarpeen mainita kaavamääräyksissä, eivätkä ne varsinaisesti toimi määräysten perusteena, vaan arkeologisen perinnön kaavamääräykset perustuvat museoviranomaisen antamiin ohjeisiin.