Rakennus Messukylän kirjasto - Takahuhdin koulu

Takaisin

Perustiedot

  •  
  • Rakennetun ympäristön kohde:
    Tunnuskuva Kunta Nimi Kylä Kaupunginosa Osoite Kohdetyyppi
    Kohteen kuva 
    Avaa
    Tampere
     
    Messukylän yhteiskoulu ; Ristinarkun koulu ; Messukylän lukio ; Takahuhdin koulu ; Messukylän kirjasto   Pappila
     
    Hanhenmäenkatu 2 - Hintsankatu 1 - Pappilankuja 1 - Sammon valtatie 29 kokoontuminen
    kulttuuri
    opetus
    vapaa-aika
     
  • Nimi:
    Messukylän kirjasto - Takahuhdin koulu
    Osoite:
    Hintsankatu 1, 33560 Tampere
    Rakennustyyppi:
    kirjasto
    oppilaitos
    Nykyinen käyttö:
    kokoontuminen
    kulttuuri
    opetus
    vapaa-aika
    Alkuperäinen käyttö:
    kokoontuminen
    kulttuuri
    opetus
    vapaa-aika
    Rakentamisajan tarkkuus:
    vuosi
    Rakentamisajan luku:
    1963
    Rakentamisajan selite:
    valmistumisvuosi
    Korjausvuodet:
    1989-1990 koulun laajennus ja perusparannus 1999 kirjaston laajennus
    Suunnittelija:
    arkkitehti Aarne Ervi - 1989-1990 laajennus arkkitehti Aarne Heino - 1999 kirjaston laajennus arkkitehti Mikko Uotila / arkkitehtitoimisto Aarne Heino Ky
    Kerrosluku:
    1-3
    Perustus:
    betoni - valettu
    Runko:
    betoni
    Vuoraus:
    pesubetoni
    Katemateriaali:
    huopa -saumattu
    Katon muoto:
    tasa

Kulttuurihistorialliset arvot

  •  
    Rakennushistoriallinen arvo:
    arkkitehtoninen
    Historiallinen arvo:
    sivistyshistoria
    Ympäristöarvo:
    maisemakokonaisuus
    Arvojen perustelu:
    Messukylän kirjasto sijoittuu osaksi 1960-luvulta alkaen rakentunutta koulurakennusta. Kirjastolla on oma, 1990-lukulainen luonteensa osana omaa siipeään. Kirjaston sisätilat sekä ulkoasu on säilyttänyt rakentamisaikaisen ilmeensä. Inventointi on käsittänyt kirjasto-osan, ja vaikka se ottaa huomioon kirjaston suhteen muuhun rakennukseen, ei muita sisätiloja ole inventoitu tässä yhteydessä.

    Messukylän kirjasto on osa 1960-luvulta kerroksellista mutta ulkoasultaan hyvinkin yhteneväistä koulurakennusta. Kirjastolla on oma roolinsa suhteessa muuhun rakennukseen tuoden ilmi julkisen luonteensa osana koulutoimintaa. Kirjaston ulkoasu erityisesti detaljiikaltaan on edustava esimerkki 1990-luvun rakentamisesta ja siinä on vivahteita postmodernismiin erityisesti sisäänkäynnin jäsentelyssä.

Media

  • Kohteen kuva

    Linkitetty KuvaSiiri-kuva

    • Diaarinumero: KYY 514
    • Alanumero: 313
    • Kuvaus:
    • Kuvaaja: Verna Hahtola
    • Kuvausaika: 28.07.2023
    Avaa
    Kohteen kuva

    Linkitetty KuvaSiiri-kuva

    • Diaarinumero: KYY 514
    • Alanumero: 314
    • Kuvaus:
    • Kuvaaja: Verna Hahtola
    • Kuvausaika: 28.07.2023
    Avaa
    Kohteen kuva

    Linkitetty KuvaSiiri-kuva

    • Diaarinumero: KYY 514
    • Alanumero: 315
    • Kuvaus:
    • Kuvaaja: Verna Hahtola
    • Kuvausaika: 28.07.2023
    Avaa
    Kohteen kuva

    Linkitetty KuvaSiiri-kuva

    • Diaarinumero: KYY 514
    • Alanumero: 316
    • Kuvaus:
    • Kuvaaja: Verna Hahtola
    • Kuvausaika: 28.07.2023
    Avaa
    Kohteen kuva

    Linkitetty KuvaSiiri-kuva

    • Diaarinumero: KYY 514
    • Alanumero: 317
    • Kuvaus:
    • Kuvaaja: Verna Hahtola
    • Kuvausaika: 28.07.2023
    Avaa
    Kohteen kuva

    Linkitetty KuvaSiiri-kuva

    • Diaarinumero: KYY 514
    • Alanumero: 318
    • Kuvaus:
    • Kuvaaja: Verna Hahtola
    • Kuvausaika: 28.07.2023
    Avaa
    Kohteen kuva

    Linkitetty KuvaSiiri-kuva

    • Diaarinumero: KYY 514
    • Alanumero: 319
    • Kuvaus:
    • Kuvaaja: Verna Hahtola
    • Kuvausaika: 28.07.2023
    Avaa
    Kohteen kuva

    Linkitetty KuvaSiiri-kuva

    • Diaarinumero: KYY 514
    • Alanumero: 320
    • Kuvaus:
    • Kuvaaja: Verna Hahtola
    • Kuvausaika: 28.07.2023
    Avaa