Hei,
Kyselit maakuntamuseon periaatekantaa muutamaan seikkaan liittyen Frenckellin koskisiiven (ns. Lumppusiiven, B-siiven) läpi kulkevan kevyenliikenteenväylän ja Valssipadonraitin siltojen leventämiseen. Hanke liittyy asemakaavan 8776 toteutukseen. Kysymykseen liittyy rakennussuojelun, kaupunkikuvan ja arkeologian näkökulmia. Alla pohdintaa.
Alue on valtakunnallisesti merkittävää rakennettua kulttuuriympäristöä (RKY) ja kansallismaisemaa.
Rakennus on suojeltu asemakaavassa sr-40-merkinnällä: ”Rakennustaiteellisesti ja kulttuurihistoriallisesti arvokas sekä kaupunkikuvan kannalta tärkeä rakennus. Rakennusta ei saa purkaa. Rakennuksessa suoritettavilla korjaus- ja muutostöillä ei saa turmella rakennuksen, rakenteiden, julkisivujen tai kiinteän sisustuksen rakennustaiteellisia, rakennusteknisiä eikä kulttuurihistoriallisia arvoja.”
Välittömästi rakennuksen vieressä, siiven molemmin puolin sijaitsevat arkeologiset kohteet (sm-4 ja sm-6 -alueet kaavassa): kiinteä muinaisjäännös Frenckellin koskisiipi (mj-tunnus 1000044823) ja mahdollinen muinaisjäännösalue Frenckellin paperitehdas 2 (1000044821).
Siltojen tukilinjan/pilarien siirtäminen rakennuksen ulkopuolelle/seinänvierille
Rakennussuojelun ja kaupunkikuvan perusteella sanoisin, että mikäli mahdollista suojeltujen julkisivujen eteen ei tulisi rakentaa sillan pilareita. Tukirakenteet tulisi pyrkiä sijoittamaan rakennuksen rungon sisään tai vaihtoehtoisesti tulisi tutkia mahdollisuutta sijoittaa ne mahdollisimman etäälle rakennuksesta.
Siiven molemmin puolin välittömästi rakennuksen vieressä sijaitsevien edellä mainittujen arkeologisten kohteiden vuoksi suunniteltujen tukirakenteiden vaatimat perustuskaivantojen paikat tulisi tutkia etukäteen arkeologisin koekaivauksin. Koekaivausten tulosten perusteella on ratkaistavissa, onko suunnitelman toteuttaminen ko. paikkojen kohdalla mahdollista arkeologisen kulttuuriperinnön näkökulmasta ja millä ehdoilla, mm. tarvitaanko lisätutkimuksia (esim. arkeologista valvontaa tai isompia kaivauksia) ja vaatiiko toteutus muinaismuistolain mukaisen kajoamisluvan hakemista Museovirastolta (MML 11 §).
Frenckellin rakennuksen välipohjan tai muiden rakenteiden muuttaminen kevarin kohdalla
Rakennuksen kantavat rakenteet on mainittu suojelumääräyksessä, mutta tässä tapauksessa katsoisin, että rakenteita voisi tällä kohdalla muuttaa, koska muutokset kohdistuisivat vain pienelle alueelle ja suurin osa tehdaskompleksin kantavista rakenteista säilyisi ennallaan. Lisäksi muutokset eivät tulisi näkymään ulospäin, eli muut suojelumääräyksen ehdot täyttyisivät.
Lisähuomio Patosillan leventämiseen liittyen
Patosillan leventämistä suunniteltaessa tulee huomioida välittömästi patosillan luoteispuolella, veden alla sijaitseva kulttuuriperintökohde Tammerkoski 1 (mj-tunnus 1000023785), mikäli paikalle suunnitellaan sillan levennyksen kantavia rakenteita veden alle. Suojeltavan rakenteen sijainti tulisi tällöin kartoittaa tarkasti esim. ensi syksyllä kosken ollessa kuiva ja pyrkiä sijoittamaan kantavat rakenteet niin, ettei kohde vahingoitu.
Tarvittaessa asiassa voidaan järjestää työneuvottelu. Valmiit suunnitelmat tulisi lähettää maakuntamuseolle lausunnolle.
Yst. terv.
Miia Hinnerichsen (rakennustutkija) ja Vadim Adel (arkeologi)
Hei,Kyselit maakuntamuseon periaatekantaa muutamaan seikkaan liittyen Frenckellin koskisiiven (ns. Lumppusiiven, B-siiven) läpi kulkevan kevyenliikenteenväylän ja Valssipadonraitin siltojen leventämiseen. Hanke liittyy asemakaavan 8776 toteutukseen. Kysymykseen liittyy rakennussuojelun, kaupunkikuvan ja arkeologian näkökulmia. Alla pohdintaa.Alue on valtakunnallisesti merkittävää rakennettua kulttuuriympäristöä (RKY) ja kansallismaisemaa.Rakennus on suojeltu asemakaavassa sr-40-merkinnällä: ”Rakennustaiteellisesti ja kulttuurihistoriallisesti arvokas sekä kaupunkikuvan kannalta tärkeä rakennus. Rakennusta ei saa purkaa. Rakennuksessa suoritettavilla korjaus- ja muutostöillä ei saa turmella rakennuksen, rakenteiden, julkisivujen tai kiinteän sisustuksen rakennustaiteellisia, rakennusteknisiä eikä kulttuurihistoriallisia arvoja.”Välittömästi rakennuksen vieressä, siiven molemmin puolin sijaitsevat arkeologiset kohteet (sm-4 ja sm-6 -alueet kaavassa): kiinteä muinaisjäännös Frenckellin koskisiipi (mj-tunnus 1000044823) ja mahdollinen muinaisjäännösalue Frenckellin paperitehdas 2 (1000044821). Siltojen tukilinjan/pilarien siirtäminen rakennuksen ulkopuolelle/seinänvierille Rakennussuojelun ja kaupunkikuvan perusteella sanoisin, että mikäli mahdollista suojeltujen julkisivujen eteen ei tulisi rakentaa sillan pilareita. Tukirakenteet tulisi pyrkiä sijoittamaan rakennuksen rungon sisään tai vaihtoehtoisesti tulisi tutkia mahdollisuutta sijoittaa ne mahdollisimman etäälle rakennuksesta. Siiven molemmin puolin välittömästi rakennuksen vieressä sijaitsevien edellä mainittujen arkeologisten kohteiden vuoksi suunniteltujen tukirakenteiden vaatimat perustuskaivantojen paikat tulisi tutkia etukäteen arkeologisin koekaivauksin. Koekaivausten tulosten perusteella on ratkaistavissa, onko suunnitelman toteuttaminen ko. paikkojen kohdalla mahdollista arkeologisen kulttuuriperinnön näkökulmasta ja millä ehdoilla, mm. tarvitaanko lisätutkimuksia (esim. arkeologista valvontaa tai isompia kaivauksia) ja vaatiiko toteutus muinaismuistolain mukaisen kajoamisluvan hakemista Museovirastolta (MML 11 §). Frenckellin rakennuksen välipohjan tai muiden rakenteiden muuttaminen kevarin kohdalla Rakennuksen kantavat rakenteet on mainittu suojelumääräyksessä, mutta tässä tapauksessa katsoisin, että rakenteita voisi tällä kohdalla muuttaa, koska muutokset kohdistuisivat vain pienelle alueelle ja suurin osa tehdaskompleksin kantavista rakenteista säilyisi ennallaan. Lisäksi muutokset eivät tulisi näkymään ulospäin, eli muut suojelumääräyksen ehdot täyttyisivät. Lisähuomio Patosillan leventämiseen liittyen Patosillan leventämistä suunniteltaessa tulee huomioida välittömästi patosillan luoteispuolella, veden alla sijaitseva kulttuuriperintökohde Tammerkoski 1 (mj-tunnus 1000023785), mikäli paikalle suunnitellaan sillan levennyksen kantavia rakenteita veden alle. Suojeltavan rakenteen sijainti tulisi tällöin kartoittaa tarkasti esim. ensi syksyllä kosken ollessa kuiva ja pyrkiä sijoittamaan kantavat rakenteet niin, ettei kohde vahingoitu. Tarvittaessa asiassa voidaan järjestää työneuvottelu. Valmiit suunnitelmat tulisi lähettää maakuntamuseolle lausunnolle. Yst. terv. Miia Hinnerichsen (rakennustutkija) ja Vadim Adel (arkeologi)