Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa otsikossa mainitusta hankkeesta. Hämeenkyrön Kyröskoskella sijaitseva, Metsä Boardin omistuksessa oleva kuljetin liittää Kyrösjärven rannalla sijaitsevan kuorimon 1870-luvulta lähtien toimineeseen paperitehtaaseen Kyröskosken varressa. Kyröskosken tehdasyhdyskunta -niminen valtakunnallisesti arvokas rakennettu ympäristö pitää sisällään Koskitien eteläpuolella olevan tuotantoalueen sekä tehtaaseen liittyneitä asuinalueita. Nyt purettavaksi aiottu kuljettimen osa sijoittuu ko. alueen ulkopuolelle, Koskitien pohjoispuolelle. Pohjoispuoli on osa maakunnallisesti arvokkaiksi määriteltyjen tehtaan asuinalueiden muodostamaa kokonaisuutta. Alueiden kulttuurihistorialliset arvot liittyvät ensisijaisesti asumisen historiaan. Kuljetin on saatujen tietojen mukaan 1980-luvulta ja korvannut vuosina 1914-1989 puun kuljetukseen käytetyn kapearaiteisen radan. Maakuntamuseolla ei ole tietoa, missä määrin rataverkon rakenteita on jäljellä. 1900-luvun alkupuolen teollisuushistoriallisia jäännöksiä voi koskea muinaismuistolain rauhoitus.
Kuljetin ja siihen liittyvät rakenteet ovat osa valtakunnallisesti merkittävän Kyröskosken paperitehtaan historiaa ja toimintaympäristöä. Sen merkitys maisemassa tai rakennushistoriallisena elementtinä on vähäisempi. Kuljettimen purkaminen on valitettavaa, mutta lähtökohtaisesti mahdollista. Luvan saamisen edellytyksenä on kuitenkin koko järjestelmän dokumentointi, mukaan lukien myös mahdollisesti vanhasta radasta vielä jäljellä olevat rakenteet. Maakuntamuseo arvioi niiden arvoa ja mahdollista suojelustatusta dokumentoinnin tulosten perusteella. Lupaehtoihin on lisäksi kirjattava, että mikäli radan jäännöksiä havaitaan purkutöiden yhteydessä, maapohjaa kaivettaessa, tulee niistä ilmoittaa viipymättä maakuntamuseolle rakenteiden käsittelystä neuvottelemiseksi. Lisäksi tulee huomioida, että väylä tulee säilyttää tunnistettavana ja rakentamattomana.
Dokumentoinnin tekemisestä tulee olla yhteydessä Pirkanmaan maakuntamuseoon.