Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa otsikossa mainitusta hankkeesta.
Attilan entisen, viisikerroksisen teollisuuskiinteistön sisäpihalle sijoittuva pieni, alkujaan tehtaan auto- ja hevostalliksi tarkoitetun tiilirakennuksen suunnitteli rakennusmestari Heikki Tiitola 1915. Traktoritalliksi kutsuttu rakennus muutettiin sisätiloiltaan vuonna 2007 rakennetun autohallin porrashuoneeksi ja sisäänkäynniksi. Rakennuksen julkisivut ovat säilyneet, ovet ja nyt huoltomaalattava saumapeltikate uusittiin kun rakennus muutettiin nykykäyttöön.
Rakennusta koskee asemakaavamääräys sr-2: Kulttuurihistoriallisesti arvokas ja kaupunkikuvan säilymisen kannalta tärkeä rakennus. Rakennusta ei saa purkaa. Rakennuksessa suoritettavien korjaus- ja muutostöiden tulee olla sellaisia, että rakennuksen kaupunkikuvan kannalta merkittävä luonne säilyy. Mikäli tämän pyrkimyksen vastaisesti on rakennuksessa aiemmin suoritettu rakennustoimenpiteitä, on rakennus korjaus- ja muutostöiden yhteydessä pyrittävä korjaamaan entistäen.
Maakuntamuseolle on toimitettu traktoritallin kattoa koskeva Korjaustyöselostus (A-Insinöörit,19.5.2021), jossa on riittävän tarkasti esitetty suunnitellut toimenpiteet ja käytettävät materiaalit. Sekä vesikate että kattolappeella olevat puuikkunat on tarkoitus käsitellä akrylaattisidosaineisella, vesiliukoisella maalilla, mikä poikkeaa kohteen alkuperäisistä käsittely-yhdistelmistä. Peltikatto ja muut peltiosat on aiemmin käsitelty liuotinpohjaisella maalilla, joka on suositeltavin vaihtoehto myös huoltomaalaukseen. Vanhojen puuikkunoiden pintakäsittelyyn tulisi käyttää perinteistä öljymaalia, jolla ne on alkujaankin käsitelty ja joka toimii parhaiten lasituksen korjauksessa käytettävän pellavaöljykitin kanssa. Muilta osin korjaussuunnitelma on hyvä.
Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa otsikossa mainitusta hankkeesta.
Attilan entisen, viisikerroksisen teollisuuskiinteistön sisäpihalle sijoittuva pieni, alkujaan tehtaan auto- ja hevostalliksi tarkoitetun tiilirakennuksen suunnitteli rakennusmestari Heikki Tiitola 1915. Traktoritalliksi kutsuttu rakennus muutettiin sisätiloiltaan vuonna 2007 rakennetun autohallin porrashuoneeksi ja sisäänkäynniksi. Rakennuksen julkisivut ovat säilyneet, ovet ja nyt huoltomaalattava saumapeltikate uusittiin kun rakennus muutettiin nykykäyttöön.
Rakennusta koskee asemakaavamääräys sr-2: Kulttuurihistoriallisesti arvokas ja kaupunkikuvan säilymisen kannalta tärkeä rakennus. Rakennusta ei saa purkaa. Rakennuksessa suoritettavien korjaus- ja muutostöiden tulee olla sellaisia, että rakennuksen kaupunkikuvan kannalta merkittävä luonne säilyy. Mikäli tämän pyrkimyksen vastaisesti on rakennuksessa aiemmin suoritettu rakennustoimenpiteitä, on rakennus korjaus- ja muutostöiden yhteydessä pyrittävä korjaamaan entistäen.
Maakuntamuseolle on toimitettu traktoritallin kattoa koskeva Korjaustyöselostus (A-Insinöörit,19.5.2021), jossa on riittävän tarkasti esitetty suunnitellut toimenpiteet ja käytettävät materiaalit. Sekä vesikate että kattolappeella olevat puuikkunat on tarkoitus käsitellä akrylaattisidosaineisella, vesiliukoisella maalilla, mikä poikkeaa kohteen alkuperäisistä käsittely-yhdistelmistä. Peltikatto ja muut peltiosat on aiemmin käsitelty liuotinpohjaisella maalilla, joka on suositeltavin vaihtoehto myös huoltomaalaukseen. Vanhojen puuikkunoiden pintakäsittelyyn tulisi käyttää perinteistä öljymaalia, jolla ne on alkujaankin käsitelty ja joka toimii parhaiten lasituksen korjauksessa käytettävän pellavaöljykitin kanssa. Muilta osin korjaussuunnitelma on hyvä.