Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa otsikossa mainitusta kaavaluonnoksesta. Maakuntamuseo on antanut edellisen lausuntonsa hankkeesta kaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelmavaiheessa (DIAR: 444/2021 13.07.2021) ja todennut mm., että suunnittelualueelta ja sen vaikutusalueelta tulee kaavamuutoksen ja sen vaikutusten arvioinnin tueksi laatia asemakaavatasoinen rakennetun ympäristön ja maiseman selvitys sekä suorittaa arkeologinen tarkkuusinventointi.
Kaavoittaja ei ole katsonut erillistä rakennetun ympäristön selvitystä tarpeelliseksi, mutta kaavaselostukseen on täydennetty tietoja ja valokuvia maisemasta ja Nutturan kesäkodista. Aineiston mukaan Ylöjärven kaupungin rakennusvalvonta on lisäksi tehnyt paikalle katselmuksen ja todennut päärakennuksen huonokuntoiseksi ja rakenteeltaan sekä ulkoasultaan tavanomaiseksi.
Rakennus on peräisin 1950-luvulta, ajalta jonka rakentamiselle leimallista on koristelemattomuus ja arkisuus. Maakuntamuseo pitää valitettavana, ettei kohteen historiaa ja ominaispiirteitä ole katsottu selvittämisen arvoisiksi. Leirikeskusten ja kesäkotien toiminnasta ja rakennuskannasta ei ole käytettävissä vertailevaa aineistoa, joten kohteen mahdollisista sosiaalihistoriallisia arvoista ei ole tutkimustietoja. Syrjäisen sijainnin ja kohteen pienialaisuuden vuoksi ratkaisu on kuitenkin hyväksyttävissä. Toteutuessaan ranta-asemakaava mahdollistaa nykyisten Nutturan rakennusten purkamisen ja korvaamisen uudisrakennuksilla, jolloin menetetään niihin sitoutuneet kulttuurihistorialliset ja rakennusperinteiset arvot. Tämä tulee asianmukaisesti tuoda esiin myös kaavan vaikutustenarvioinnissa.
Ranta-asemakaavalla muodostuu korttelialue 1, jolle on osoitettu yksi lomarakennuspaikka (RA), yksi erillispientalon rakennuspaikka (AO) sekä loma-asuntojen korttelialue 2, jolle on osoitettu yksi lomarakennuspaikka (RA-1). Muu osa suunnittelualueesta on osoitettu maa- ja metsätalousalueeksi (M). Molemmilla AO- ja RA-rakennuspaikoilla rakennusten yhteenlaskettu kerrosala saa olla enintään 200 m² ja Nutturan saareen sijoittuvalla RA-1 -rakennuspaikalla enintään 292 m².
Rakennusoikeuden määrä vaikuttaa niiden pinta-alaan ja lähialueen pihapiireihin verrattuna melko suurelta, näin erityisesti Nutturansaaren osalta, jota kaavaselostuksessa luonnehditaan vesistömaiseman näkyvimmäksi kohteeksi. Pirkanmaan maakuntamuseo toivoo rakennusoikeuden määrää tutkittavan uudelleen sekä yleismääräyksiä vielä täsmennettävän, jotta suunnittelualueen metsäiset rannat säilyvät rakentamisesta huolimatta mahdollisimman ennallaan, eikä rakentaminen erotu ympäristöstään haitallisesti Näsijärven vesistömaisemassa. Esimerkiksi laajoja maastonmuotojen muokkausta ja laajoja lasipintoja tulisi välttää.
Arkeologinen inventointiraportti (Heilu Oy, 2021) on liitetty kaava-aineistoon, ja sen mukaan alueelta ei ole löytynyt arkeologisia kohteita. Maakuntamuseo on kommentoinut raporttia sähköpostiviestissään inventoijalle ja esittänyt siihen lisäyksiä käytettyjen kenttätyömenetelmien osalta. Päivitetty inventointiraportti tulee toimittaa maakuntamuseolle hyväksyttäväksi ja arkistoitavaksi Museoviraston tietojärjestelmään sekä lisätä kaava-aineistoon.
Kaavaehdotus aineistoineen pyydetään toimittamaan Pirkanmaan maakuntamuseolle lausuntoa varten.
Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa otsikossa mainitusta kaavaluonnoksesta. Maakuntamuseo on antanut edellisen lausuntonsa hankkeesta kaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelmavaiheessa (DIAR: 444/2021 13.07.2021) ja todennut mm., että suunnittelualueelta ja sen vaikutusalueelta tulee kaavamuutoksen ja sen vaikutusten arvioinnin tueksi laatia asemakaavatasoinen rakennetun ympäristön ja maiseman selvitys sekä suorittaa arkeologinen tarkkuusinventointi.
Kaavoittaja ei ole katsonut erillistä rakennetun ympäristön selvitystä tarpeelliseksi, mutta kaavaselostukseen on täydennetty tietoja ja valokuvia maisemasta ja Nutturan kesäkodista. Aineiston mukaan Ylöjärven kaupungin rakennusvalvonta on lisäksi tehnyt paikalle katselmuksen ja todennut päärakennuksen huonokuntoiseksi ja rakenteeltaan sekä ulkoasultaan tavanomaiseksi.
Rakennus on peräisin 1950-luvulta, ajalta jonka rakentamiselle leimallista on koristelemattomuus ja arkisuus. Maakuntamuseo pitää valitettavana, ettei kohteen historiaa ja ominaispiirteitä ole katsottu selvittämisen arvoisiksi. Leirikeskusten ja kesäkotien toiminnasta ja rakennuskannasta ei ole käytettävissä vertailevaa aineistoa, joten kohteen mahdollisista sosiaalihistoriallisia arvoista ei ole tutkimustietoja. Syrjäisen sijainnin ja kohteen pienialaisuuden vuoksi ratkaisu on kuitenkin hyväksyttävissä. Toteutuessaan ranta-asemakaava mahdollistaa nykyisten Nutturan rakennusten purkamisen ja korvaamisen uudisrakennuksilla, jolloin menetetään niihin sitoutuneet kulttuurihistorialliset ja rakennusperinteiset arvot. Tämä tulee asianmukaisesti tuoda esiin myös kaavan vaikutustenarvioinnissa.
Ranta-asemakaavalla muodostuu korttelialue 1, jolle on osoitettu yksi lomarakennuspaikka (RA), yksi erillispientalon rakennuspaikka (AO) sekä loma-asuntojen korttelialue 2, jolle on osoitettu yksi lomarakennuspaikka (RA-1). Muu osa suunnittelualueesta on osoitettu maa- ja metsätalousalueeksi (M). Molemmilla AO- ja RA-rakennuspaikoilla rakennusten yhteenlaskettu kerrosala saa olla enintään 200 m² ja Nutturan saareen sijoittuvalla RA-1 -rakennuspaikalla enintään 292 m².
Rakennusoikeuden määrä vaikuttaa niiden pinta-alaan ja lähialueen pihapiireihin verrattuna melko suurelta, näin erityisesti Nutturansaaren osalta, jota kaavaselostuksessa luonnehditaan vesistömaiseman näkyvimmäksi kohteeksi. Pirkanmaan maakuntamuseo toivoo rakennusoikeuden määrää tutkittavan uudelleen sekä yleismääräyksiä vielä täsmennettävän, jotta suunnittelualueen metsäiset rannat säilyvät rakentamisesta huolimatta mahdollisimman ennallaan, eikä rakentaminen erotu ympäristöstään haitallisesti Näsijärven vesistömaisemassa. Esimerkiksi laajoja maastonmuotojen muokkausta ja laajoja lasipintoja tulisi välttää.
Arkeologinen inventointiraportti (Heilu Oy, 2021) on liitetty kaava-aineistoon, ja sen mukaan alueelta ei ole löytynyt arkeologisia kohteita. Maakuntamuseo on kommentoinut raporttia sähköpostiviestissään inventoijalle ja esittänyt siihen lisäyksiä käytettyjen kenttätyömenetelmien osalta. Päivitetty inventointiraportti tulee toimittaa maakuntamuseolle hyväksyttäväksi ja arkistoitavaksi Museoviraston tietojärjestelmään sekä lisätä kaava-aineistoon.
Kaavaehdotus aineistoineen pyydetään toimittamaan Pirkanmaan maakuntamuseolle lausuntoa varten.