Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa otsikon mukaisesta kaavahankkeesta. Tutustuttuaan sille toimitettuun aineistoon maakuntamuseo toteaa seuraava.
Pirkanmaan maakuntamuseo on antanut kaavahankkeesta aikaisemmat lausunnot DIAR: 326/2022 (3.6.2022) ja DIAR: 650/2022 (31.10.2022). Pirkanmaan maakuntamuseo on lisäksi antanut Nahkialan koulun ja Toijalan terveysaseman kulttuurihistoriallisista arvoista ja mahdollisesta purkamisesta ennakkolausunnon DIAR: 353/2021 (26.05.2021) sekä Toijalan terveysaseman purkamislupahakemuksesta lausunnon DIAR: 48/2022 (14.03.2022). Asemakaavaan ja suunnittelualueella sijaitseviin rakennuksiin liittyen on lisäksi neuvoteltu 13.9.2022 pidetyssä maakuntamuseon ja Akaan kunnan yhteistyöpalaverissa sekä 24.11.2022 järjestetyssä työneuvottelussa.
Maakuntamuseo on tuonut esiin rakennusten arkkitehtoniset ja kulttuurihistorialliset arvot ja edellyttänyt selvitystiedon, mm. kulttuuriympäristöinventointien ja kuntotutkimuksen, täydentämistä kaavahankkeen yhteydessä. Maakuntamuseo on katsonut, että yhtenä kaavan tavoitteista tulisi olla Nahkialan koulun ja Toijalan terveysaseman tontin rakennetun ympäristön arvojen säilyttäminen ja vaaliminen.
Kaavaluonnosvaihtoehtojen 1 ja 2 osalta maakuntamuseo totesi edellisessä lausunnossaan, että rakennetun ympäristön ja maiseman kannalta ensisijainen vaihtoehto olisi koulutoiminnan jatkaminen Nahkialan koulun tontilla ja sen läheisyydessä (Vaihtoehto 2.), sillä se auttaisi turvaamaan rakennusten säilymistä ja niiden arvoja sekä muodostaisi tontille uuden rakennuskerrostuman osaksi historiallista jatkumoa. Vaihtoehto 2:n mukainen ratkaisu mahdollistaisi myös enemmän vaihtoehtoja terveysaseman alueen suunnittelussa. Kummankin kaavaehdotuksen heikkoutena pidettiin sitä, ettei niissä ollut tutkittu terveysasemarakennuksen säilyttämistä yhtenä vaihtoehtoisena suunnittelulinjana, vaikka rakennus on selvitystiedon pohjalta todettu maakunnallisesti merkittäväksi. Kaavaluonnoksesta annetussa lausunnossaan maakuntamuseo esitti osaa suojelumerkinnöistä vielä kehitettäviksi.
Jatkokehittelyyn on valittu vaihtoehto 1, joka on työstetty kaavaehdotukseksi. Vanhan terveyskeskuksen alueelle kortteliin 50 muodostuu julkisten lähipalveluiden korttelialue (YL-1) koulua ja päiväkotia varten, virkistysaluetta (VL-1, VU-1), katualuetta ja yhdyskuntateknistä huoltoa palvelevien rakennusten aluetta (ET-1). Nahkialan koulun alueelle kortteliin 66 muodostuu asuin- liike ja toimistorakennusten korttelialue, jonne on mahdollista sijoittaa myös lähipalveluiden tiloja tai muita ympäristöä palvelevia toimintoja (AL-1) ja puistoaluetta (VP-1), sekä katualuetta. Kortteliin 59 muodostuu erillispientalojen korttelialue (AO-1) ja lähivirkistysaluetta (VL-2).
Rakennetun kulttuuriympäristön arvot on kaavaehdotuksessa pyritty turvaamaan suojelumerkinnöillä (/s-1, /s-2, sr-1, sr-2 ja sr-3). Maakunnallisesti arvokkaaseen rakennettuun kulttuuriympäristöön kuuluvan peltoalueen merkintään VL-2 liittyvien täydennettyjen määräysten lisäksi kaavaehdotukseen on lisätty pellon kulttuurihistoriallisia ja maisemallisia arvoja tukeva uusi aluemerkintä /s-2: Alue, jolla ympäristö säilytetään. Alue on osa maakunnallisesti arvokasta rakennettua kulttuuriympäristöä Toijalan tapettitehtaat ja keskustan kylät, vanha kyläpelto. Alue tulee säilyttää avoimena ja hoidettuna ja sen maisemalliset historialliset arvot tulee turvata maankäyttöä suunniteltaessa. Maakuntamuseo katsoo, että peltoalueen arvot on huomioitu erinomaisesti.
Edellisessä lausunnossaan maakuntamuseo esitti terveysaseman tonttia koskevaa sr-suojelumerkintää määräyksineen sekä koulutontin rakennuksia koskevaa sr-3 -määräystä vielä kehitettäväksi. Sr-merkinnät on ehdotuksessa korvattu YL-1/s-1 -merkinnällä. YL-1 -määräykseen on sisällytetty lauseke, jonka mukaan alueen kulttuuriympäristöarvot tulee huomioida uudisrakennusten sijoittelussa, tyylissä ja massoittelussa. Alueelle laaditaan rakennustapaohje. Määräyksen /s-1 mukaan kyseessä on alue, jolla ympäristö säilytetään. Alueella on tunnistettu sosiaalihistoriallisesti, rakennustaiteellisesti, rakennushistoriallisesti ja kaupunkikuvallisesti maakunnallisella tasolla merkittäviä arvoja. Alueella tulee säilyä tunnistettavana Akaan alueen terveydenhuollon kehittymisen rakennushistoriallinen kerroksellisuus, elementtejä jokaisesta vaiheesta tulee säilyttää. Kaupunkikuvallisesti tärkeä alue, jolla uudis- ja korjausrakentaminen sekä muut ympäristöä muuttavat toimenpiteet tulee sopeuttaa alueen ympäristön ominaispiirteisiin. Uusi määräys on entistä selkeämpi, ja turvaa alueen arvoja yleisellä tasolla kohtalaisen hyvin. Se ei kuitenkaan ohjaa terveysasemarakennuksen säilyttämiseen. Kokonaisharkinnan pohjalta maakuntamuseo ei edellytä terveysasemarakennukselle muuta suojelumerkintää, mutta esittää, että määräykseen lisätään lauseke, jonka mukaan merkittävistä aluetta koskevista muutossuunnitelmista tulee neuvotella alueellisen vastuumuseon kanssa.
Nahkialan koulun korttelialueelle on osoitettu pääkäyttötarkoitus AL-1, jossa määrätään mm., että alueen puistomaiset osat tulee säilyttää. Alueen kulttuuriympäristöarvot tulee huomioida uudisrakennusten sijoittelussa, tyylissä ja massoittelussa. Alueelle laaditaan rakennustapaohje. Nahkialan koulun rakennuksille on osoitettu suojelumerkintä sr-3: Kaupunkikuvallisesti tai kulttuurihistoriallisesti arvokas rakennus, jonka korjaus- ja muutostöissä rakennuksen ulkoasu tulee säilyttää noudattamalla alkuperäisiä rakennustapoja ja arkkitehtuuria, aikakauden arkkitehtuuriin sopivat julkisivumuutokset ja laajennukset ovat mahdollisia. Rakennuksen purkaminen ei ole mahdollista ilman merkittävän syyn osoittamista. Mikäli rakennus puretaan, uudisrakennuksen tulee tyylillisesti sopeutua ympäristön vanhaan rakennuskantaan. Maakuntamuseo katsoo, että määräykseen ehdotusvaiheessa tehty lisäys on oikean suuntainen, mutta ehdottaa saman merkittävä korvaamista sanalla pakottava. Lisäksi museo esittää lisättäväksi, ettei kunnossapidon laiminlyöntiä voida pitää tällaisena pakottavana syynä. Määräyksen viimeinen lause (Mikäli rakennus puretaan…) tulisi poistaa kokonaan. Vastaava sisältö, ilman mainintaa purkamisesta, on mahdollista sisällyttää AL-1 merkintään, jossa jo nyt ohjataan alueen uudisrakentamista.
Kaavaratkaisua ja siihen liittyvää päätöksentekoa on kaavaselostuksessa avattu ja perusteltu laajasti useasta näkökulmasta. Hankealueen mahdollista tulevaa kehitystä on käsitelty kaavaselostuksen kappaleissa 5.5 Kaavan mahdollistama jatkosuunnittelu ja 5.6 Jatkosuunnittelussa huomioitavaa, joissa on osaltaan havainnollistettu kaavan vaikutuksia. Myös varsinaisessa vaikutustenarvioinnissa on huomioitu kaavan kulttuuriympäristöön kohdistuvat vaikutukset. Valitun kaavaratkaisun toteuttaminen johtaa entisen terveysaseman purkamiseen vähintään osittain, todennäköisesti lähes kokonaan. Joitakin fragmentteja rakennuksesta on suunniteltu säilytettäväksi. Vaikutustenarvioinnissa on todettu asianmukaisesti, että Toijalan vanhan terveysaseman ja Hakalehdon vanhainkodin purkamisen myötä menetetään rakennustaiteellisia ja kaupunkikuvallisia arvoja. Tavoitteeksi on asetettu arkkitehtonisesti yhtä korkealaatuinen uudisrakentaminen. Tämä on tavoitteena hyvä, muttei korvaa menetettäviä maakunnallisesti merkittäviä arvoja.
Arkeologisen kulttuuriympäristön osalta maakuntamuseo toteaa, että kaavaselostuksen sivulla 19 olevan kappaleen ”Kiinteät muinaisjäännökset ja muut arkeologiset kohteet” alussa todetaan ristiriitaisesti kappaleen muuhun sisältöön nähden, ettei kaava-alueelta tunneta kiinteitä muinaisjäännöksiä tai muita arkeologisia kohteita. Lisäksi samassa kappaleessa esitellyn, aluetta koskevan arkeologisen inventoinnin (Kärkkäinen S./Heilu Oy 2022) yhteydessä mainitaan, ettei alueella havaittu kiinteitä muinaisjäännöksiä tai muita arkeologisia kohteita. Saman kappaleen lopussa esitellään kuitenkin alueella oleva Hakanperän (1000045491) muu kulttuuriperintökohde. Arkeologista kulttuuriperintö koskevan kappaleen sisältö tulisi tarkistaa yhdenmukaiseksi sisällöltään ja korjata vastaamaan kaava-alueen arkeologisen kulttuuriperinnön arvoja.
Hakanperän muu kulttuuriperintökohde on merkitty kaavakarttaan asianmukaisella suojelumerkinnällä, ja myös kaavamääräyksen sisältö on hyvä. Kohde on myös huomioitu kaavan vaikutustenarvioinnissa. Näin ollen maakuntamuseolla ei ole kaavamuutosehdotuksesta arkeologisen kulttuuriperinnön osalta muuta huomautettavaa.
Korjattu kaavaehdotus pyydetään toimittamaan Pirkanmaan maakuntamuseolle nähtäväksi ennen hyväksymiskäsittelyä.
Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa otsikon mukaisesta kaavahankkeesta. Tutustuttuaan sille toimitettuun aineistoon maakuntamuseo toteaa seuraava.
Pirkanmaan maakuntamuseo on antanut kaavahankkeesta aikaisemmat lausunnot DIAR: 326/2022 (3.6.2022) ja DIAR: 650/2022 (31.10.2022). Pirkanmaan maakuntamuseo on lisäksi antanut Nahkialan koulun ja Toijalan terveysaseman kulttuurihistoriallisista arvoista ja mahdollisesta purkamisesta ennakkolausunnon DIAR: 353/2021 (26.05.2021) sekä Toijalan terveysaseman purkamislupahakemuksesta lausunnon DIAR: 48/2022 (14.03.2022). Asemakaavaan ja suunnittelualueella sijaitseviin rakennuksiin liittyen on lisäksi neuvoteltu 13.9.2022 pidetyssä maakuntamuseon ja Akaan kunnan yhteistyöpalaverissa sekä 24.11.2022 järjestetyssä työneuvottelussa.
Maakuntamuseo on tuonut esiin rakennusten arkkitehtoniset ja kulttuurihistorialliset arvot ja edellyttänyt selvitystiedon, mm. kulttuuriympäristöinventointien ja kuntotutkimuksen, täydentämistä kaavahankkeen yhteydessä. Maakuntamuseo on katsonut, että yhtenä kaavan tavoitteista tulisi olla Nahkialan koulun ja Toijalan terveysaseman tontin rakennetun ympäristön arvojen säilyttäminen ja vaaliminen.
Kaavaluonnosvaihtoehtojen 1 ja 2 osalta maakuntamuseo totesi edellisessä lausunnossaan, että rakennetun ympäristön ja maiseman kannalta ensisijainen vaihtoehto olisi koulutoiminnan jatkaminen Nahkialan koulun tontilla ja sen läheisyydessä (Vaihtoehto 2.), sillä se auttaisi turvaamaan rakennusten säilymistä ja niiden arvoja sekä muodostaisi tontille uuden rakennuskerrostuman osaksi historiallista jatkumoa. Vaihtoehto 2:n mukainen ratkaisu mahdollistaisi myös enemmän vaihtoehtoja terveysaseman alueen suunnittelussa. Kummankin kaavaehdotuksen heikkoutena pidettiin sitä, ettei niissä ollut tutkittu terveysasemarakennuksen säilyttämistä yhtenä vaihtoehtoisena suunnittelulinjana, vaikka rakennus on selvitystiedon pohjalta todettu maakunnallisesti merkittäväksi. Kaavaluonnoksesta annetussa lausunnossaan maakuntamuseo esitti osaa suojelumerkinnöistä vielä kehitettäviksi.
Jatkokehittelyyn on valittu vaihtoehto 1, joka on työstetty kaavaehdotukseksi. Vanhan terveyskeskuksen alueelle kortteliin 50 muodostuu julkisten lähipalveluiden korttelialue (YL-1) koulua ja päiväkotia varten, virkistysaluetta (VL-1, VU-1), katualuetta ja yhdyskuntateknistä huoltoa palvelevien rakennusten aluetta (ET-1). Nahkialan koulun alueelle kortteliin 66 muodostuu asuin- liike ja toimistorakennusten korttelialue, jonne on mahdollista sijoittaa myös lähipalveluiden tiloja tai muita ympäristöä palvelevia toimintoja (AL-1) ja puistoaluetta (VP-1), sekä katualuetta. Kortteliin 59 muodostuu erillispientalojen korttelialue (AO-1) ja lähivirkistysaluetta (VL-2).
Rakennetun kulttuuriympäristön arvot on kaavaehdotuksessa pyritty turvaamaan suojelumerkinnöillä (/s-1, /s-2, sr-1, sr-2 ja sr-3). Maakunnallisesti arvokkaaseen rakennettuun kulttuuriympäristöön kuuluvan peltoalueen merkintään VL-2 liittyvien täydennettyjen määräysten lisäksi kaavaehdotukseen on lisätty pellon kulttuurihistoriallisia ja maisemallisia arvoja tukeva uusi aluemerkintä /s-2: Alue, jolla ympäristö säilytetään. Alue on osa maakunnallisesti arvokasta rakennettua kulttuuriympäristöä Toijalan tapettitehtaat ja keskustan kylät, vanha kyläpelto. Alue tulee säilyttää avoimena ja hoidettuna ja sen maisemalliset historialliset arvot tulee turvata maankäyttöä suunniteltaessa. Maakuntamuseo katsoo, että peltoalueen arvot on huomioitu erinomaisesti.
Edellisessä lausunnossaan maakuntamuseo esitti terveysaseman tonttia koskevaa sr-suojelumerkintää määräyksineen sekä koulutontin rakennuksia koskevaa sr-3 -määräystä vielä kehitettäväksi. Sr-merkinnät on ehdotuksessa korvattu YL-1/s-1 -merkinnällä. YL-1 -määräykseen on sisällytetty lauseke, jonka mukaan alueen kulttuuriympäristöarvot tulee huomioida uudisrakennusten sijoittelussa, tyylissä ja massoittelussa. Alueelle laaditaan rakennustapaohje. Määräyksen /s-1 mukaan kyseessä on alue, jolla ympäristö säilytetään. Alueella on tunnistettu sosiaalihistoriallisesti, rakennustaiteellisesti, rakennushistoriallisesti ja kaupunkikuvallisesti maakunnallisella tasolla merkittäviä arvoja. Alueella tulee säilyä tunnistettavana Akaan alueen terveydenhuollon kehittymisen rakennushistoriallinen kerroksellisuus, elementtejä jokaisesta vaiheesta tulee säilyttää. Kaupunkikuvallisesti tärkeä alue, jolla uudis- ja korjausrakentaminen sekä muut ympäristöä muuttavat toimenpiteet tulee sopeuttaa alueen ympäristön ominaispiirteisiin. Uusi määräys on entistä selkeämpi, ja turvaa alueen arvoja yleisellä tasolla kohtalaisen hyvin. Se ei kuitenkaan ohjaa terveysasemarakennuksen säilyttämiseen. Kokonaisharkinnan pohjalta maakuntamuseo ei edellytä terveysasemarakennukselle muuta suojelumerkintää, mutta esittää, että määräykseen lisätään lauseke, jonka mukaan merkittävistä aluetta koskevista muutossuunnitelmista tulee neuvotella alueellisen vastuumuseon kanssa.
Nahkialan koulun korttelialueelle on osoitettu pääkäyttötarkoitus AL-1, jossa määrätään mm., että alueen puistomaiset osat tulee säilyttää. Alueen kulttuuriympäristöarvot tulee huomioida uudisrakennusten sijoittelussa, tyylissä ja massoittelussa. Alueelle laaditaan rakennustapaohje. Nahkialan koulun rakennuksille on osoitettu suojelumerkintä sr-3: Kaupunkikuvallisesti tai kulttuurihistoriallisesti arvokas rakennus, jonka korjaus- ja muutostöissä rakennuksen ulkoasu tulee säilyttää noudattamalla alkuperäisiä rakennustapoja ja arkkitehtuuria, aikakauden arkkitehtuuriin sopivat julkisivumuutokset ja laajennukset ovat mahdollisia. Rakennuksen purkaminen ei ole mahdollista ilman merkittävän syyn osoittamista. Mikäli rakennus puretaan, uudisrakennuksen tulee tyylillisesti sopeutua ympäristön vanhaan rakennuskantaan. Maakuntamuseo katsoo, että määräykseen ehdotusvaiheessa tehty lisäys on oikean suuntainen, mutta ehdottaa saman merkittävä korvaamista sanalla pakottava. Lisäksi museo esittää lisättäväksi, ettei kunnossapidon laiminlyöntiä voida pitää tällaisena pakottavana syynä. Määräyksen viimeinen lause (Mikäli rakennus puretaan…) tulisi poistaa kokonaan. Vastaava sisältö, ilman mainintaa purkamisesta, on mahdollista sisällyttää AL-1 merkintään, jossa jo nyt ohjataan alueen uudisrakentamista.
Kaavaratkaisua ja siihen liittyvää päätöksentekoa on kaavaselostuksessa avattu ja perusteltu laajasti useasta näkökulmasta. Hankealueen mahdollista tulevaa kehitystä on käsitelty kaavaselostuksen kappaleissa 5.5 Kaavan mahdollistama jatkosuunnittelu ja 5.6 Jatkosuunnittelussa huomioitavaa, joissa on osaltaan havainnollistettu kaavan vaikutuksia. Myös varsinaisessa vaikutustenarvioinnissa on huomioitu kaavan kulttuuriympäristöön kohdistuvat vaikutukset. Valitun kaavaratkaisun toteuttaminen johtaa entisen terveysaseman purkamiseen vähintään osittain, todennäköisesti lähes kokonaan. Joitakin fragmentteja rakennuksesta on suunniteltu säilytettäväksi. Vaikutustenarvioinnissa on todettu asianmukaisesti, että Toijalan vanhan terveysaseman ja Hakalehdon vanhainkodin purkamisen myötä menetetään rakennustaiteellisia ja kaupunkikuvallisia arvoja. Tavoitteeksi on asetettu arkkitehtonisesti yhtä korkealaatuinen uudisrakentaminen. Tämä on tavoitteena hyvä, muttei korvaa menetettäviä maakunnallisesti merkittäviä arvoja.
Arkeologisen kulttuuriympäristön osalta maakuntamuseo toteaa, että kaavaselostuksen sivulla 19 olevan kappaleen ”Kiinteät muinaisjäännökset ja muut arkeologiset kohteet” alussa todetaan ristiriitaisesti kappaleen muuhun sisältöön nähden, ettei kaava-alueelta tunneta kiinteitä muinaisjäännöksiä tai muita arkeologisia kohteita. Lisäksi samassa kappaleessa esitellyn, aluetta koskevan arkeologisen inventoinnin (Kärkkäinen S./Heilu Oy 2022) yhteydessä mainitaan, ettei alueella havaittu kiinteitä muinaisjäännöksiä tai muita arkeologisia kohteita. Saman kappaleen lopussa esitellään kuitenkin alueella oleva Hakanperän (1000045491) muu kulttuuriperintökohde. Arkeologista kulttuuriperintö koskevan kappaleen sisältö tulisi tarkistaa yhdenmukaiseksi sisällöltään ja korjata vastaamaan kaava-alueen arkeologisen kulttuuriperinnön arvoja.
Hakanperän muu kulttuuriperintökohde on merkitty kaavakarttaan asianmukaisella suojelumerkinnällä, ja myös kaavamääräyksen sisältö on hyvä. Kohde on myös huomioitu kaavan vaikutustenarvioinnissa. Näin ollen maakuntamuseolla ei ole kaavamuutosehdotuksesta arkeologisen kulttuuriperinnön osalta muuta huomautettavaa.
Korjattu kaavaehdotus pyydetään toimittamaan Pirkanmaan maakuntamuseolle nähtäväksi ennen hyväksymiskäsittelyä.