Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään kommentteja otsikossa mainitusta kaavahankkeesta.
Maakuntamuseo on antanut kaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta lausunnon (diar. 91/2014), jossa todettiin, että Pärrinkosken alue rakennuksineen ja myllyn jäännöksineen tulee ottaa mukaan kaavan vaikutusalueeseen ja alueen kulttuuriympäristön arvot tulee ottaa huomioon kaavasuunnittelussa ja vaikutusten arvioinnissa. Kaavatyö on edennyt tältä osin maakuntamuseon esittämällä tavalla. Pärrinkosken lähellä maankäyttö muuttuu vain siten, että vanhan teollisuusradan penkan tilalle muodostetaan katu. Pirkanmaan maakuntamuseo katsoo, että muutos ei vaaranna Pärrinkosken kulttuuriympäristön arvoja. Kaavaselostuksessa on kuitenkin tuotava selkeämmin esille, että kyseinen välittömästi kaava-alueen koillispuolella sijaitseva alue on muinaismuistolain suojaama kiinteä muinaisjäännös, joka on otettava huomioon kaavan toteuttamisessa. Kiinteitä muinaisjäännöksiä tulisi käsitellä selostuksessa osana kulttuuriympäristöä ja arkeologista kulttuuriperintöä.
Kaava-alueen arkeologisessa inventoinnissa (Kulttuuriympäristöpalvelut Heiskanen & Luoto Oy, 2014) on todettu rautatien historiaan liittyviä kiinteitä muinaisjäännöksiä – kipinäaitoja (viisi kohdetta) sekä mahdollisia kipinäaitojen jäännöksiä (neljä kohdetta). Suojelukohteet on merkitty kaavaluonnokseen inventointiraportissa ehdotetun mukaisesti sm- ja s-osa-aluemerkinnöillä. Sm-merkintään tulee liittää määräys: Alueen kaivaminen, peittäminen, muuttaminen ja muu siihen kajoaminen on muinaismuistolain nojalla kielletty. Aluetta koskevista suunnitelmista ja toimenpiteistä tulee pyytää museoviranomaisen lausunto. S-merkinnän selitys on muutettava muotoon: Suojeltava historiallinen rakenne.
Kahden muinaisjäännösalueen kohdalle (inventointikohteet 4, 8 ja 9) on aluevaraukseksi merkitty suojaviheralue, jolle saa sijoittaa hulevesijärjestelmän vaatimia kosteikkoja, viivytyspainanteita, oja- ja allasrakenteita (EV-11). Kyseinen aluevaraus/määräys on ristiriidassa muinaismuistolain ja sm-kaavamerkinnän kanssa eikä siten ole hyväksyttävissä nykyisessä muodossaan. Pintavalunnan merkittävän purkureitin sijoittaminen muinaisjäännösalueelle tai sen viereen voi rakennusaikaisten vahinkojen lisäksi aiheuttaa maapohjan eroosion ja muita pitkäaikaisia muutoksia maaperässä, jotka vaikuttavat kiinteän muinaisjäännöksen säilymiseen ja kuntoon. Lisäksi Ratasillankadun aluevaraus on linjattu kulkemaan välittömästi sm-alueen länsipuolella kohteen 8 pohjoispäässä, mikä voi vaarantaa ko. muinaisjäännöksen osan säilymisen. Maakuntamuseo toteaa, että kaavahankkeen vaikutuksia arkeologisiin kohteisiin ei ole arvioitu asianmukaisesti.
Kaava-alueen pohjois- ja koillisreunalla sijaitseva, käytöstä jäänyt teollisuusraiteen pohja liittyy Sarankulman-Härmälän alueen teollisuus- ja liikennehistoriaan. Rakenteen purkaminen on mahdollista vain riittävän dokumentoinnin jälkeen. Tämä ehto on mainittava määräyksessä, joka tulee liittää radanpohjan tilalle suunnitellun katualueen merkintään. Maakuntamuseo huomauttaa, ettei kohdetta ole käsitelty arkeologisessa selvityksessä. Kyseistä selvitystä ei ole myöskään liitetty museolle toimitettuun kaava-aineistoon, vaan raportti on jouduttu etsimään ja lataamaan internetistä.
Kaavaehdotus tulee lähettää maakuntamuseolle lausuntoa varten.