Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa otsikossa mainitun asemakaavamuutoksen valmisteluvaiheen aineistoon. Maakuntamuseo on aiemmin antanut lausunnon kyseisen tontin rakennusten purkamislupahakemuksesta (19.12.2018, diar. 658/2018) sekä asemakaavamuutoksen osallistumis- ja arviointisuunnitelmavaiheessa (25.3.2019, diar. 107/2019), tuonut lausunnoissa esiin kohteen kulttuurihistorialliset ja kaupunkikuvalliset arvot ja edellyttänyt vähintäänkin rakennusten osittaista säilyttämistä. Tutustuttuaan hankkeen valmisteluvaiheen aineistoihin Pirkanmaan maakuntamuseo toteaa seuraavaa.
Tuomiokirkonkatu 19 asemakaavanmuutoksen valmisteluaineistossa on vertailtu neljää vaihtoehtoista suunnitteluratkaisua:
- VE 0 nykytila säilyy
- VE A tontin kaupunkikuvallisesti keskeisin kulmaosa ja Verkatehtaankadun puoleinen julkisivu säilyvät ja tontti täydentyy räystäslinjasta sisäänvedetyllä yhdeksänkerroksisella uudisosalla
- VE B tontin nykyiset rakennukset säilyvät, minkä lisäksi kadun puoleisia rakennuksia korotetaan 2-3-kerroksella ja tontin eteläreunaan rakennetaan 5-kerroksinen nivelosa
- VE C tontin rakennukset korvataan uudisrakennuksilla
Tarkemmin on tutkittu A ja B vaihtoehtoja, joista on laadittu vaihtoehtoiset kaavakartat. Pirkanmaan maakuntamuseon näkemyksen mukaan VE 0 luonnollisesti säilyttää kohteen arvot parhaiten. Kulttuuriympäristöarvojen näkökulmasta toiseksi onnistunein on vaihtoehto B. Myös vaihtoehto A on mahdollinen, joskin siinä menetetään huomattavasti enemmän arvoja. Vaihtoehto C taas on selkeästi maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) vastainen, eikä sen vuoksi mahdollinen.
VE B:ssä vanhoille rakennusosille osoitetaan suojelumerkintä sr-55, joka vaikuttaisi turvaavan niiden arvot. Korotus- ja uudisrakentaminen on ohjattu toteutettavaksi laadukkaasti. Viitesuunnitelmissa tätä vaihtoehtoa on käsitelty hyvin kevyesti, eikä aineiston pohjalta täysin ole nähtävissä, miten korottaminen vaikuttaa suojeltujen rakennusten tai sisäpihan ilmeeseen. Mikäli suunnittelussa päädytään tähän vaihtoehtoon, tulee viiteaineistoa täydentää.
VE A:ssa kulmaosalle osoitetaan suojelumerkintä sr- 2 ja Verkatehtaankadun puoleiselle osalle julkisivun säilyttämiseen edellyttävä merkintä ju/s. Korotus on sisäänvedetty, mikä säilyttää kulmaosan arvot VE B:tä paremmin, kun myös räystäslinja, osa kattoa ja kattoikkunoiden muoto säilyy. Maakuntamuseo huomauttaa, että viitesuunnitelmakuvat eivät vastaa VE A:n kaavakartan merkintöjä Verkatehtaankadun puoleisen suojelun julkisivun piirteiden ja aukotuksen osalta, eivätkä kulmaosan suojelumerkinnän edellyttävien palauttavien julkisivukorjausten osalta (mm. väritys ja ikkunoiden jaotus). Mikäli suunnittelussa päädytään tähän vaihtoehtoon, on aineistoja näiltä osin syytä korjata ja vaikutustenarvioinnissa tuoda korostetusti esiin kulttuurihistoriallisten ja kaupunkikuvallisten arvojen menetys. Korotusosan julkisivujen tulisi olla ilmeeltään moderneja, mutta nyt esitettyä hillitympiä ja rauhallisempia, jotta ne istuisivat paremmin arvokkaaseen kokonaisuuteen. Tämän tavoitteen voisi muotoilla täydennykseksi yleismääräykseen.
Kaavaehdotus aineistoineen tulee toimittaa Pirkanmaan maakuntamuseolle lausuntoa varten.
Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa otsikossa mainitun asemakaavamuutoksen valmisteluvaiheen aineistoon. Maakuntamuseo on aiemmin antanut lausunnon kyseisen tontin rakennusten purkamislupahakemuksesta (19.12.2018, diar. 658/2018) sekä asemakaavamuutoksen osallistumis- ja arviointisuunnitelmavaiheessa (25.3.2019, diar. 107/2019), tuonut lausunnoissa esiin kohteen kulttuurihistorialliset ja kaupunkikuvalliset arvot ja edellyttänyt vähintäänkin rakennusten osittaista säilyttämistä. Tutustuttuaan hankkeen valmisteluvaiheen aineistoihin Pirkanmaan maakuntamuseo toteaa seuraavaa.
Tuomiokirkonkatu 19 asemakaavanmuutoksen valmisteluaineistossa on vertailtu neljää vaihtoehtoista suunnitteluratkaisua:
- VE 0 nykytila säilyy
- VE A tontin kaupunkikuvallisesti keskeisin kulmaosa ja Verkatehtaankadun puoleinen julkisivu säilyvät ja tontti täydentyy räystäslinjasta sisäänvedetyllä yhdeksänkerroksisella uudisosalla
- VE B tontin nykyiset rakennukset säilyvät, minkä lisäksi kadun puoleisia rakennuksia korotetaan 2-3-kerroksella ja tontin eteläreunaan rakennetaan 5-kerroksinen nivelosa
- VE C tontin rakennukset korvataan uudisrakennuksilla
Tarkemmin on tutkittu A ja B vaihtoehtoja, joista on laadittu vaihtoehtoiset kaavakartat. Pirkanmaan maakuntamuseon näkemyksen mukaan VE 0 luonnollisesti säilyttää kohteen arvot parhaiten. Kulttuuriympäristöarvojen näkökulmasta toiseksi onnistunein on vaihtoehto B. Myös vaihtoehto A on mahdollinen, joskin siinä menetetään huomattavasti enemmän arvoja. Vaihtoehto C taas on selkeästi maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) vastainen, eikä sen vuoksi mahdollinen.
VE B:ssä vanhoille rakennusosille osoitetaan suojelumerkintä sr-55, joka vaikuttaisi turvaavan niiden arvot. Korotus- ja uudisrakentaminen on ohjattu toteutettavaksi laadukkaasti. Viitesuunnitelmissa tätä vaihtoehtoa on käsitelty hyvin kevyesti, eikä aineiston pohjalta täysin ole nähtävissä, miten korottaminen vaikuttaa suojeltujen rakennusten tai sisäpihan ilmeeseen. Mikäli suunnittelussa päädytään tähän vaihtoehtoon, tulee viiteaineistoa täydentää.
VE A:ssa kulmaosalle osoitetaan suojelumerkintä sr- 2 ja Verkatehtaankadun puoleiselle osalle julkisivun säilyttämiseen edellyttävä merkintä ju/s. Korotus on sisäänvedetty, mikä säilyttää kulmaosan arvot VE B:tä paremmin, kun myös räystäslinja, osa kattoa ja kattoikkunoiden muoto säilyy. Maakuntamuseo huomauttaa, että viitesuunnitelmakuvat eivät vastaa VE A:n kaavakartan merkintöjä Verkatehtaankadun puoleisen suojelun julkisivun piirteiden ja aukotuksen osalta, eivätkä kulmaosan suojelumerkinnän edellyttävien palauttavien julkisivukorjausten osalta (mm. väritys ja ikkunoiden jaotus). Mikäli suunnittelussa päädytään tähän vaihtoehtoon, on aineistoja näiltä osin syytä korjata ja vaikutustenarvioinnissa tuoda korostetusti esiin kulttuurihistoriallisten ja kaupunkikuvallisten arvojen menetys. Korotusosan julkisivujen tulisi olla ilmeeltään moderneja, mutta nyt esitettyä hillitympiä ja rauhallisempia, jotta ne istuisivat paremmin arvokkaaseen kokonaisuuteen. Tämän tavoitteen voisi muotoilla täydennykseksi yleismääräykseen.
Kaavaehdotus aineistoineen tulee toimittaa Pirkanmaan maakuntamuseolle lausuntoa varten.