Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa otsikossa mainitusta hankkeesta. Maakuntamuseo on tutustunut hankkeen aineistoon ja toteaa seuraavaa.
Attilan sisäpihan autopaikkojen kehittämisen yhteydessä on tarkoitus rakentaa parkkipaikalta invaluiska Attilan kenkätehtaan vuonna 1954 rakennetun siiven lastauslaiturille. Luiskan kohdalla sijaitsevat nykyisellään maanpinnan alle jääneet lastauslaiturin portaat. Laiturin pinnoitus olisi luiskan rakentamisen yhteydessä tarkoitus tasoittaa ja laiturin reunaa peittävät puut vaihtaa uusiin.
Maakuntamuseo toteaa, että invaluiskan rakentaminen esitetylle paikalle on mahdollista ilman, että suojeltujen julkisivujen kulttuurihistorialliset arvot heikkenevät. Laiturin etureunassa on nykyisellään paksu puureunus ja kyljissä pystylaudoitus, jotka vaikuttaisivat museolle toimitettujen valokuvien perusteella olevan kestopuuta. Myöhempää perua olevaan puuverhoukseen ei liity kulttuurihistoriallisia arvoja. Rakentamisen yhteydessä olisikin hyvä tutkia, onko puureunuksen alla säilynyt alkuperäistä betonireunaa suojaava kulmarauta, jollainen on edelleen näkyvissä laiturin toisessa päädyssä. Maakuntamuseo katsoo, että lastauslaiturin kunnostuksen yhteydessä olisi mahdollista palauttaa laiturin alkuperäinen ilme, eli jättää betonipinnat ja reunaa vahvistava rauta näkyviin. Puurakenteista reunusta tai lautaverhousta ei ole välttämätöntä rakentaa uudelleen.
Luiskan rakennepiirustukset pyydetään toimittamaan maakuntamuseolle nähtäville mahdollista lausuntoa varten.
Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa otsikossa mainitusta hankkeesta. Maakuntamuseo on tutustunut hankkeen aineistoon ja toteaa seuraavaa.
Attilan sisäpihan autopaikkojen kehittämisen yhteydessä on tarkoitus rakentaa parkkipaikalta invaluiska Attilan kenkätehtaan vuonna 1954 rakennetun siiven lastauslaiturille. Luiskan kohdalla sijaitsevat nykyisellään maanpinnan alle jääneet lastauslaiturin portaat. Laiturin pinnoitus olisi luiskan rakentamisen yhteydessä tarkoitus tasoittaa ja laiturin reunaa peittävät puut vaihtaa uusiin.
Maakuntamuseo toteaa, että invaluiskan rakentaminen esitetylle paikalle on mahdollista ilman, että suojeltujen julkisivujen kulttuurihistorialliset arvot heikkenevät. Laiturin etureunassa on nykyisellään paksu puureunus ja kyljissä pystylaudoitus, jotka vaikuttaisivat museolle toimitettujen valokuvien perusteella olevan kestopuuta. Myöhempää perua olevaan puuverhoukseen ei liity kulttuurihistoriallisia arvoja. Rakentamisen yhteydessä olisikin hyvä tutkia, onko puureunuksen alla säilynyt alkuperäistä betonireunaa suojaava kulmarauta, jollainen on edelleen näkyvissä laiturin toisessa päädyssä. Maakuntamuseo katsoo, että lastauslaiturin kunnostuksen yhteydessä olisi mahdollista palauttaa laiturin alkuperäinen ilme, eli jättää betonipinnat ja reunaa vahvistava rauta näkyviin. Puurakenteista reunusta tai lautaverhousta ei ole välttämätöntä rakentaa uudelleen.
Luiskan rakennepiirustukset pyydetään toimittamaan maakuntamuseolle nähtäville mahdollista lausuntoa varten.