Kuvaus:
Vanajaveden rannalla, Kangassaaressa olevan Toijalan sataman rautatieasema-alueen muodostavat 1920-luvun loppupuolella rakennetut makasiinisiivellä varustettu asemarakennus, asuinrakennus, sauna, kellarirakennus, pitkä talousrakennus ja ulkohuone. Alkuperäisen rakennuskannan lisäksi pihapiirissä on kesäteatterin väliaikaiseksi katsottavia puisia katsomo- ja näyttämörakenteita. Asemaan liittyneistä rautatiestä, ratapihasta ja laiturista on säilynyt vain metsän halki kulkeva maapenger ja aukio. Aseman laituri on uudistunut rakenteiltaan ja asemarakennuksesta on purettu katos ja sisäänkäynti. Toijalan satama-aseman rakennuskokonaisuus on rakennettu tosennäköisesti aikakauden tyyppipiirustusten mukaan. Rakennustyyli on aikakaudelle tyypillistä rationaalista, niukkaa klassismia edustavaa. Samaan aikaan (1927) satamaradan kanssa rakennettiin Oulu-Kontiomäki -rautatietä ja mm. sen varrella oleva Pikkaralan aseman suunnittelijoina olivat rautatiehallituksen rakennusosaston arkkitehdit Jarl Ungern ja Thure Hellström. Toijalan satamarata rakennettiin Vanajaveden toisella rannalla olevan Valkeakosken tehtaiden tuotannon kuljettamisen helpottamiseksi. Lisäksi sillä oli merkitystä puutavaran kuljetuksessa. Satamaradan ja aseman merkitys väheni 1938, jolloin valmistui Valkeakosken rata.
Aiemmat tutkimukset:
Heiskanen J. 2006, Toijalan sataman rakennetun ympäristön inventointi
Kirjalliset lähteet:
Heiskanen et al 2009, Toijalan rakennuskulttuuri ja kulttuurimaisema