Tutkimushanke PIRKANMAAN 2. VAIHEMAAKUNTAKAAVA -LIIKENNE JA LOGISTIIKKA Selvitys muutosalueiden rakennetuista ja arkeologisista kulttuuriympäristöistä
Takaisin Näytä Paikkatietoikkunan kartallaPerustiedot
-
Kunta:Kangasala
Kihniö
Lempäälä
Nokia
Orivesi
Parkano
Pirkkala
Tampere
Urjala
Valkeakoski
Ylöjärvi
Akaa
Mänttä-Vilppula
Sastamala
Nimi:PIRKANMAAN 2. VAIHEMAAKUNTAKAAVA -LIIKENNE JA LOGISTIIKKA Selvitys muutosalueiden rakennetuista ja arkeologisista kulttuuriympäristöistäHankkeen tyyppi:Rakennusinventointi
Arkeologinen inventointi
Kulttuuriympäristöinventointi
Hankkeen lyhyt kuvaus:Raportissa on tarkasteltu Pirkanmaan 2. vaihemaakuntakaavan liikenteeseen ja logistiikkaan liittyviä kulttuuriympäristöjä. Tarkastelun kohteiksi on rajattu rautatie- ja maantieliikenteen reittejä, joihin kohdistuu maakuntakaavassa kehittämis- ja muutospaineita. Muutoksia edustavat pääratoihin liittyvät varauksetlisäraiteille sekä uutena yhteytenä pääratoja yhdistävä oikorata Lempäälästä Ylöjärvelle. Oikorataan liittyviä suunnitelmia ovat lisäksi yhdysrata Tampere-Pirkkalan lentoasemalta Tampereelle, Tampere-Pirkkalan lentokentän kehittäminen ja uusi järjestelyratapiha. Tieliikenteen puolella pienempiä muutoksia edustavat varaukset kanta- ja valtateiden eritasoliittymille ja moottoritien lisäkaista.
Tämän työn tavoitteena on kartoittaa liikennereittien em. kulttuuriympäristöihin liittyvä jo olemassa oleva inventointiaineisto, tunnistaa maakunnallisesti merkittävät ympäristöt sekä arvioida mahdollinen myöhempi lisäinventointitarve. Varsinaiset kulttuuriympäristön täydentävät inventoinnit sekä ympäristövaikutusten
arviointi tapahtuu vasta liikennerakenteiden toteutumisen yhteydessä ja alemmilla kaavatasoilla. Nyt tehtävä tarkastelu lähtee liikkeelle maakuntakaavan tarkkuustasosta, joten muutoksen vaikutuksia on tuotu esiin hyvin yleisellä tasolla.
Liikennereittien muutosalueisiin liittyviä ihmisen vaikutuksia maisemassa on tarkasteltu ensisijaisesti laajoina kokonaisuuksina, kulttuuriympäristönä, jossa huomioidaan sen eri osa-alueet, maisema, arkeologinen kulttuuriperintö, rakennettu kulttuuriympäristö ja perinnemaisemat. Työn tarkastelualueiden rajaus
lähtee myös liikennereitin näkökulmasta. Muutosalueisiin liittyville tarkasteltaville kulttuuriympäristöille ei ole asetettu mitään aikarajausta. Toisin sanoen kulttuurimaisema on maisema, jossa tavalla tai toisella ilmenee ihmisen vaikutus. Muutosalueiden kulttuurimaisema on nähtävissä esimerkiksi viljelyalueina, rakennuksina, tielinjoina tai teollisuutena. Tarkastelun kohteena olevat ihmistoiminnan tuloksena syntyneet rakenteet voivat ajoittua esihistorialliselta ajalta nykypäivään ulottuvalle ajanjaksolle. Huomiota on kiinnitetty liikenneympäristön pitkään kehityshistoriaan maakunnallisiin ja ominaispiirteisiin, kulttuuriympäristöjen moninaisuuteen, pyrkien löytämään inventointiaineistoista ja historiallisista kartoista enemmän maankäytön yleisiä piirteitä, lähtökohtia, kerrostumia ja vaikuttavia tekijöitä kuin kirjaamaan raporttiin yksittäisiä kohteita.
Rakennetun ympäristön inventointitarpeiden arviointi perustuu olemassa oleviin inventointeihin, joiden havaintoja on täydennetty kirjallisuuden, paikkatietoaineiston, historiallisten karttojen ja nykykarttojen tiedoilla. Työssä käytetty aineisto on pääosin Pirkanmaan liiton ja Pirkanmaan maakuntamuseon viranomaisaineistoa. Rakennetun ympäristön puolella maastokäyntejä ei hypoteesien varmentamiseksi tehty resurssien rajallisuuden vuoksi. Mahdollisista muinaisjäännöskohteista alustavasti tarkastettiin muutamia Tampere – Hämeenlinna radan varrella sijaitsevia karttojen perusteella paikannettuja historialliselle ajalle ajoittuvia kohteita.
Liikennereitteihin liittyvistä kulttuuriympäristöistä on työssä muodostettu kokonaisuuksia, joiden rajaukset noudattavat historian tai maiseman muodostamaa rajausta sekä arvioidun muutoksen vaikutusaluetta. Pääpaino on visuaalisessa, rakenteellisessa kulttuuriympäristössä, joskin vähemmän vaikutuksia sisältävien ympäristöjen ominaisuuksia on tuotu esiin alueilla, johon kohdistuu merkittäviä muutospaineita. Työn mittakaava on maakuntakaavan tarkkuus, joten aluerajaukset muodostavat vain lähtökohtia tarkemmalle tarkastelulle. Liikennereittien kulttuuriympäristörajaukset eivät sinänsä sisällä kulttuuriarvoja, vaan ne muodostavat kohteeseen, liikennereittiin, liittyvän tarkastelualueen, jolla on selkeät, historialliset tai luonnolliset rajat. Lähtötietoina on käytetty tarkastelualueiden nykyisiä inventointeja ja arvoja, joista valtakunnalliset ja maakunnalliset arvot ovat tuotu esiin kohteen yhteydessä.
Vastuutaho/vastuuhenkilö:FCG / Jari Heiskanen ja Kalle LuotoHankkeen alkupvm:01.01.2011Hankkeen loppupvm:05.09.2011
Arkeologiset kohteet
-
Tunnuskuva Kunta Vanha kunta Nimi Kylä Kaupunginosa Muinaisjäännöstunnus Muinaisjäännöstyyppi Laji Ajoitus Avaa Akaa
Pätsinniemi (Pätsinniemi) 1000019476 asuinpaikat
mahdollinen muinaisjäännös historiallinen
Avaa Akaa
Taipale (Hinkka) 1000044881 asuinpaikat
mahdollinen muinaisjäännös historiallinen
Avaa Akaa
Viialan (Viiala) kylä ja kartano 1000019475 asuinpaikat
mahdollinen muinaisjäännös historiallinen
AvaaTampere
Pärrinkoski Sarankulma
1000019472 työ- ja valmistuspaikat
kiinteä muinaisjäännös historiallinen
Avaa Akaa
Toijala 1000019478 asuinpaikat
muu kulttuuriperintökohde historiallinen