Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa otsikon mukaisesta kaavahankkeesta. Hankkeen tavoitteena on mahdollistaa TAYS:n toiminnan jatkuminen ja kehitys. Lisäksi tavoitteena on mm. arvioida uudelleen kaava-alueen suojelumerkintöjä sekä huomioida sen kulttuuriympäristön arvot.
Merkittävä osa kaava-alueesta muodostaa Kantasairaalan, voimalaitoksen ja asuinrakennusten maakunnallisesti merkittävän rakennetun kulttuuriympäristön. Status perustuu Pirkanmaan maakunnallisesti arvokkaat rakennetut kulttuuriympäristöt 2016 -selvitykseen (Pirkanmaan liitto, 2016), ja se on vahvistettu voimassa olevassa maakuntakaavassa, joka on saanut lainvoiman vuonna 2019. Kaava-alueen nykyinen asemakaava on tullut voimaan vuonna 2015, eikä näin ollen tunnista TAYS:n alueen maakunnallisia rakennetun kulttuuriympäristön arvoja. Nykyisen aemakaavan tausta-aineistona on kaksi selvitystä TAYS:n alueen rakennetusta kulttuuriympäristöstä ja sen arvoista: TAYS. Tampereen yliopistollisen keskussairaalan rakennusinventointi (Pirkanmaan maakuntamuseo, 2006) sekä sitä asemakaavan tarpeisiin täydentävä TAYS:n alueen rakennetun ympäristön inventointi (Pirkanmaan maakuntamuseo, 2008). Vuoden 2008 selvityksessä inventoinnin korkeimpaan arvoluokkaan on arvotettu rakennukset A, B, D, G, Ky, N, P, Y, Z4, Z5 sekä päiväkoti. Asemakaavassa näistä rakennuksista suojelumerkinnöin on osoitettu rakennukset A ja B. Monet alueen arvokkaimmiksikin tunnistetuista rakennuksista on asemakaavan voimaantulon jälkeen purettu.
Vireillä olevan asemakaavan valmistelun yhteydessä on tarkoitus laatia selvitykset mm. alueen maiseman, kaupunkikuvan sekä rakennetun ympäristön arvoista. Pirkanmaan maakuntamuseo katsoo, että tämä on erittäin perusteltua, koska TAYS:n alue on muuttunut viime vuosina voimakkaasti eikä aiempien asemakaavaa varten laadittujen selvitysten antama tieto alueesta ole enää ajan tasalla. Maakuntamuseo korostaa, että TAYS:n alueen kulttuurihistoriallisten arvojen status on voimassa olevan asemakaavan laatimisen jälkeen noussut maakunnallisesti arvokkaaksi, mistä syystä TAYS:n alueen suojelutason ei aluetta kokonaisuutena tarkasteltaessa tulisi heiketä nykyisestä. Kaava-alueen rakennetun ympäristön vaalimisen toteuttaminen nykyisestä asemakaavasta merkittävästi poikkeavalla tavalla voi osoittautua haastavaksi, koska alueen viimeaikainen kehitys on perustunut voimassa olevaan asemakaavaan ja alueelta on jo hävinnyt arvokasta rakennuskantaa. Arkeologisen kulttuuriperinnön osalta maakuntamuseolla ei ole hankkeesta huomautettavaa.
Kaavaluonnos pyydetään toimittamaan Pirkanmaan maakuntamuseoon lausuntoa varten.
Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa otsikon mukaisesta kaavahankkeesta. Hankkeen tavoitteena on mahdollistaa TAYS:n toiminnan jatkuminen ja kehitys. Lisäksi tavoitteena on mm. arvioida uudelleen kaava-alueen suojelumerkintöjä sekä huomioida sen kulttuuriympäristön arvot.
Merkittävä osa kaava-alueesta muodostaa Kantasairaalan, voimalaitoksen ja asuinrakennusten maakunnallisesti merkittävän rakennetun kulttuuriympäristön. Status perustuu Pirkanmaan maakunnallisesti arvokkaat rakennetut kulttuuriympäristöt 2016 -selvitykseen (Pirkanmaan liitto, 2016), ja se on vahvistettu voimassa olevassa maakuntakaavassa, joka on saanut lainvoiman vuonna 2019. Kaava-alueen nykyinen asemakaava on tullut voimaan vuonna 2015, eikä näin ollen tunnista TAYS:n alueen maakunnallisia rakennetun kulttuuriympäristön arvoja. Nykyisen aemakaavan tausta-aineistona on kaksi selvitystä TAYS:n alueen rakennetusta kulttuuriympäristöstä ja sen arvoista: TAYS. Tampereen yliopistollisen keskussairaalan rakennusinventointi (Pirkanmaan maakuntamuseo, 2006) sekä sitä asemakaavan tarpeisiin täydentävä TAYS:n alueen rakennetun ympäristön inventointi (Pirkanmaan maakuntamuseo, 2008). Vuoden 2008 selvityksessä inventoinnin korkeimpaan arvoluokkaan on arvotettu rakennukset A, B, D, G, Ky, N, P, Y, Z4, Z5 sekä päiväkoti. Asemakaavassa näistä rakennuksista suojelumerkinnöin on osoitettu rakennukset A ja B. Monet alueen arvokkaimmiksikin tunnistetuista rakennuksista on asemakaavan voimaantulon jälkeen purettu.
Vireillä olevan asemakaavan valmistelun yhteydessä on tarkoitus laatia selvitykset mm. alueen maiseman, kaupunkikuvan sekä rakennetun ympäristön arvoista. Pirkanmaan maakuntamuseo katsoo, että tämä on erittäin perusteltua, koska TAYS:n alue on muuttunut viime vuosina voimakkaasti eikä aiempien asemakaavaa varten laadittujen selvitysten antama tieto alueesta ole enää ajan tasalla. Maakuntamuseo korostaa, että TAYS:n alueen kulttuurihistoriallisten arvojen status on voimassa olevan asemakaavan laatimisen jälkeen noussut maakunnallisesti arvokkaaksi, mistä syystä TAYS:n alueen suojelutason ei aluetta kokonaisuutena tarkasteltaessa tulisi heiketä nykyisestä. Kaava-alueen rakennetun ympäristön vaalimisen toteuttaminen nykyisestä asemakaavasta merkittävästi poikkeavalla tavalla voi osoittautua haastavaksi, koska alueen viimeaikainen kehitys on perustunut voimassa olevaan asemakaavaan ja alueelta on jo hävinnyt arvokasta rakennuskantaa. Arkeologisen kulttuuriperinnön osalta maakuntamuseolla ei ole hankkeesta huomautettavaa.
Kaavaluonnos pyydetään toimittamaan Pirkanmaan maakuntamuseoon lausuntoa varten.