Tampere, Mustanlahden satama ja Särkänniemen alue, reunaehtoja suunnittelulle (diar. 795/2022)
Hei,
Alla Pirkanmaan maakuntamuseon huomiot sekä muutamia reunaehtoja Mustanlahden sataman ja lähiympäristön vesialueita ja rantoja koskevaan suunnitteluun.
Huomiot perustuvat 20.9.2022 sähköpostitse toimittamaasi toimenpidekarttaan (Toimenpiteet_kartta.pdf) sekä 5.10.2022 aamupäivällä pidettyyn maastokatselmukseen (osallistujat: Raija Tevaniemi, Jukka Rantala, Mikko Siitonen ja Miia Hinnerichsen).
Kaavaehdotuksessa satamalla merkinnät:
LS-2: Satama-alue, jolle saadaan rakentaa satamatoimintoja, vesiurheilua ja -liikennettä sekä huvi- ja viihdepalveluita palvelevia rakennuksia, rakennelmia ja laitteita.
lvw: Vesialueena säilytettävä venesatama-alueen osa, jolle saa sijoittaa venelaitureita.
sj-11: Kulttuurihistoriallisesti ja maisemallisesti tärkeä alue. Aluetta koskevien muutos- ja rakennustoimenpiteiden sopeutumiseen ympäristöönsä on kiinnitettävä erityistä huomiota.
Yleismääräys: Satama ja vesialue: Sataman toimintaan liittyvät rakennukset ja muut rakennelmat tulee sovittaa kulttuuriympäristöön. Suunnitelmista tulee pyytää museoviranomaisen lausunto. Satama-alueella tulee kiinnittää erityistä huomiota kulttuurihistoriallisesti arvokkaan höyry- ja matkustajalaivaliikenteen toimintaedellytysten turvaamiseen. Ennen w-2 alueella tehtäviä vesirakennustöitä on oltava yhteydessä museoviranomaiseen vedenalaisinventoinnin tarpeen arvioimiseksi.
1. Sataman huonokuntoisten rantamuurien uusiminen / korjaus
- Rantamuurin massiiviset kansikivet ankkureineen ja kiinnitysrenkaineen tulee säilyttää, kansikivien alapuolinen muuri voidaan uusia betonisena ja muurin reunaan kiinnitetyt parrut uusia nykyistä vastaavina.
- Mustalahden leveässä vanhassa "satamalaiturissa" tulee säilyttää myös nupukivettyjä alueita.
- Särkänniemen puolella kunnostettavan rantamuurin tuntumassa sijaitsee muinaisjäännöskohde/ hylky (Mustalahti 3) ja muu kulttuuriperintökohde (Mustalahti 5), jotka on huomioitava korjaustöissä, jotta ne eivät vaurioidu (ks. kartta).
2. Aallonmurtajan purkaminen
- Huonokuntoinen 1940-luvun lopun ja 1950-luvun alun aikana rakennettu aallonmurtaja on mahdollista purkaa, koska se ei liity kaavassa sj-11-merkitylle Mustalahden sataman kulttuurihistoriallisesti ja maisemallisesti tärkeälle alueelle.
3. Uuden rantamuurin rakentaminen uuden toteutettavan pienvenesataman kohdalle
- Uuden rantamuurin rakentamiselle ei ole estettä, muuri voidaan toteuttaa ilmeeltään ja materiaaleiltaan modernina, jotta se eroaa selkeästi kulttuurihistoriallisesti arvokkaasta Mustanlahden sataman alueesta.
- 1970-luvun lopun ja 1980-luvun alun aikana rantaan kahteen riviin asetelluista aallonmurtajakivistä olisi hyvä saada osa säilymään muistumana satama-alueen nuoremmista rakenteista. Mikäli säilyttäminen kuitenkin on mahdotonta, ne voidaan myös poistaa, sillä kivillä ei enää sataman edustalle rakennettavan uuden aallonmurtajan (5) myötä ole käyttötarkoitusta.
4. Nykyisen rantamuurin madaltaminen Näsinsillan ja rautatiesiltojen välissä Pajasaaren kohdalla
- Muutos vaikuttaa suurelta ja sen perustelut epämääräisiltä – onko muutos todella välttämätön? Nykyisen kevyenliikenteen väylän ja muurin säilyttäminen kyseisellä paikalla vaikuttaisi historiallisten arvojen ja kaupunkikuvan kannalta tärkeältä. Alue on keskustan reuna-aluetta, järvenrantaa ja koskensuuta, jossa yhtenä harvoista paikoista keskusta-alueella on säilynyt nähtävissä avokallioita ja luonnollisia maastonmuotoja. Alueella tulisi välttää turhaa rakentamista, keinotekoisia rakenteita,maaston muokkaamista ja tasaamista.
- Kaide muodostuu kolmesta eri ikäisestä ja eri tyylisestä metallikaiteesta. Kaiteet on mahdollista poistaa ja korvata yhtenäisellä, mahdollisimman harvalla/läpinäkyvällä metallikaiteella (ei lasia), jotta näkymä järvenselälle säilyy.
5. Aallonmurtajan sijainti
- Viitesuunnitelmasta poikkeavan aallonmurtajan rakentaminen Särkänniemen kärjen jatkoksi on mahdollista tutkia. Sen muoto, pituus ja kulma on mietittävä tarkkaan laivaliikenteen ja satamatoimintojen ehdoilla.
- Alueella sijaitsee muu kulttuuriperintökohde (Mustalahti 5), joka on huomioitava aallonmurtajan sijoittamisessa ja rakentamisessa, jotta se ei vaurioidu.
6. Kelluvat rakenteet
- Pohjoinen kelluvien rakenteiden alue sijoittuu muinaisjäännöskohteen/ hylyn alueelle (Mustalahti 1). Suunnitelmista tulee pyytää Museovirastolta lausunto hyvissä ajoin (ks. kartta).
Aluetta koskevat suunnitelmat toivotaan lähetettävän Pirkanmaan maakuntamuseolle lausuntoa varten.
Yst. terv.
Miia Hinnerichsen
Tampere, Mustanlahden satama ja Särkänniemen alue, reunaehtoja suunnittelulle (diar. 795/2022)Hei,Alla Pirkanmaan maakuntamuseon huomiot sekä muutamia reunaehtoja Mustanlahden sataman ja lähiympäristön vesialueita ja rantoja koskevaan suunnitteluun.Huomiot perustuvat 20.9.2022 sähköpostitse toimittamaasi toimenpidekarttaan (Toimenpiteet_kartta.pdf) sekä 5.10.2022 aamupäivällä pidettyyn maastokatselmukseen (osallistujat: Raija Tevaniemi, Jukka Rantala, Mikko Siitonen ja Miia Hinnerichsen).Kaavaehdotuksessa satamalla merkinnät:LS-2: Satama-alue, jolle saadaan rakentaa satamatoimintoja, vesiurheilua ja -liikennettä sekä huvi- ja viihdepalveluita palvelevia rakennuksia, rakennelmia ja laitteita.lvw: Vesialueena säilytettävä venesatama-alueen osa, jolle saa sijoittaa venelaitureita.sj-11: Kulttuurihistoriallisesti ja maisemallisesti tärkeä alue. Aluetta koskevien muutos- ja rakennustoimenpiteiden sopeutumiseen ympäristöönsä on kiinnitettävä erityistä huomiota.Yleismääräys: Satama ja vesialue: Sataman toimintaan liittyvät rakennukset ja muut rakennelmat tulee sovittaa kulttuuriympäristöön. Suunnitelmista tulee pyytää museoviranomaisen lausunto. Satama-alueella tulee kiinnittää erityistä huomiota kulttuurihistoriallisesti arvokkaan höyry- ja matkustajalaivaliikenteen toimintaedellytysten turvaamiseen. Ennen w-2 alueella tehtäviä vesirakennustöitä on oltava yhteydessä museoviranomaiseen vedenalaisinventoinnin tarpeen arvioimiseksi.1. Sataman huonokuntoisten rantamuurien uusiminen / korjaus- Rantamuurin massiiviset kansikivet ankkureineen ja kiinnitysrenkaineen tulee säilyttää, kansikivien alapuolinen muuri voidaan uusia betonisena ja muurin reunaan kiinnitetyt parrut uusia nykyistä vastaavina.- Mustalahden leveässä vanhassa "satamalaiturissa" tulee säilyttää myös nupukivettyjä alueita.- Särkänniemen puolella kunnostettavan rantamuurin tuntumassa sijaitsee muinaisjäännöskohde/ hylky (Mustalahti 3) ja muu kulttuuriperintökohde (Mustalahti 5), jotka on huomioitava korjaustöissä, jotta ne eivät vaurioidu (ks. kartta).2. Aallonmurtajan purkaminen- Huonokuntoinen 1940-luvun lopun ja 1950-luvun alun aikana rakennettu aallonmurtaja on mahdollista purkaa, koska se ei liity kaavassa sj-11-merkitylle Mustalahden sataman kulttuurihistoriallisesti ja maisemallisesti tärkeälle alueelle.3. Uuden rantamuurin rakentaminen uuden toteutettavan pienvenesataman kohdalle- Uuden rantamuurin rakentamiselle ei ole estettä, muuri voidaan toteuttaa ilmeeltään ja materiaaleiltaan modernina, jotta se eroaa selkeästi kulttuurihistoriallisesti arvokkaasta Mustanlahden sataman alueesta.- 1970-luvun lopun ja 1980-luvun alun aikana rantaan kahteen riviin asetelluista aallonmurtajakivistä olisi hyvä saada osa säilymään muistumana satama-alueen nuoremmista rakenteista. Mikäli säilyttäminen kuitenkin on mahdotonta, ne voidaan myös poistaa, sillä kivillä ei enää sataman edustalle rakennettavan uuden aallonmurtajan (5) myötä ole käyttötarkoitusta.4. Nykyisen rantamuurin madaltaminen Näsinsillan ja rautatiesiltojen välissä Pajasaaren kohdalla- Muutos vaikuttaa suurelta ja sen perustelut epämääräisiltä – onko muutos todella välttämätön? Nykyisen kevyenliikenteen väylän ja muurin säilyttäminen kyseisellä paikalla vaikuttaisi historiallisten arvojen ja kaupunkikuvan kannalta tärkeältä. Alue on keskustan reuna-aluetta, järvenrantaa ja koskensuuta, jossa yhtenä harvoista paikoista keskusta-alueella on säilynyt nähtävissä avokallioita ja luonnollisia maastonmuotoja. Alueella tulisi välttää turhaa rakentamista, keinotekoisia rakenteita,maaston muokkaamista ja tasaamista.- Kaide muodostuu kolmesta eri ikäisestä ja eri tyylisestä metallikaiteesta. Kaiteet on mahdollista poistaa ja korvata yhtenäisellä, mahdollisimman harvalla/läpinäkyvällä metallikaiteella (ei lasia), jotta näkymä järvenselälle säilyy.5. Aallonmurtajan sijainti- Viitesuunnitelmasta poikkeavan aallonmurtajan rakentaminen Särkänniemen kärjen jatkoksi on mahdollista tutkia. Sen muoto, pituus ja kulma on mietittävä tarkkaan laivaliikenteen ja satamatoimintojen ehdoilla.- Alueella sijaitsee muu kulttuuriperintökohde (Mustalahti 5), joka on huomioitava aallonmurtajan sijoittamisessa ja rakentamisessa, jotta se ei vaurioidu.6. Kelluvat rakenteet- Pohjoinen kelluvien rakenteiden alue sijoittuu muinaisjäännöskohteen/ hylyn alueelle (Mustalahti 1). Suunnitelmista tulee pyytää Museovirastolta lausunto hyvissä ajoin (ks. kartta).Aluetta koskevat suunnitelmat toivotaan lähetettävän Pirkanmaan maakuntamuseolle lausuntoa varten.Yst. terv. Miia Hinnerichsen