Pirkanmaan maakuntamuseolle on toimitettu tiedoksi ja mahdollista kommentointia varten otsikossa mainittu kaava-aineisto. Maakuntamuseo on aikaisemmin antanut kaavahankkeesta lausunnot 114/2019 (26.3.2019) ja 282/2019 (3.6.2019), todennut niissä alueen poikkeuksellisen merkittävät kulttuurihistorialliset ja maisemalliset arvot ja ottanut kantaa mm. arkeologiseen selvitystarpeeseen. Maakuntamuseo toteaa kaavaluonnoksesta ja siihen liittyvästä valmisteluaineistosta seuraavaa.
Rakennetun ympäristön ja maiseman osalta maakuntamuseo toteaa, että kaavaa varten laaditut selvitykset: Frenckellin puistohistoriallinen selvitys (FCG 2021), Frenckellin rakennushistoriallinen selvitys (Arkkitehtitoimisto Hanna Lyytinen Oy 2019) ja Frenckellin konttorin rakennushistoriaselvitys (Arkkitehtitoimisto Lasse Kosunen Oy 2019), ovat huolellisesti laadittuja ja riittäviä kaavan tausta-aineistoiksi. Luonnosvaiheen kaava-aineisto vaikuttaisi huomioivan pääosin erinomaisesti edellä mainituissa selvityksissä esiin nostetut arvot ja annetut toimenpidesuositukset. Suurin osa nykyisen kaavan rakennettua ympäristöä koskevista suojelumerkinnöistä on siirretty sellaisenaan kaavaluonnokseen, mikä on onnistunut ratkaisu. Määräyksiä täydennetään onnistuneesti yleismääräyksillä.
Kaavan luonnosvaiheen havainneaineistoja (havainnekooste ja viitesuunnitelmat, Aihio Arkkitehdit 15.10.2021) tulisi tarkistaa, sillä ne eivät kaikilta osin ole yhteneväisiä kaavaluonnoksen kanssa. Esim. Frenckellin aukion ja Satakunnankadun puoleisille rakennusosille (C- ja D-osat) on havainnekuviin merkitty sisäpihan puolelle ullakon osittainen korotus, vaikka kaavaluonnoksessa näillä rakennusosilla on merkintä, jonka mukaan kattolappeille saadaan rakentaa ainoastaan rakennuksen tyyliin sopivia tarpeellisia kattoikkunoita (lik-2). Maakuntamuseon näkemyksen mukaan näiden rakennusosien havainnekuvien mukainen ullakon osittainen korotus ei ole mahdollista, sillä muutokset eivät ole maltillisia, ne näkyvät matalampien rakennusosien yli Kirjastonpuistoon sekä kansallismaisemaan ja heikentävät Frenckellin 1900-luvun alun eheänä säilyneiden jugendasuisten julkisivujen arvoja.
Toinen ristiriita havainneaineistojen ja kaavaluonnoksen merkintöjen välillä vaikuttaisi olevan E-osaan liittyvän kaupunkihotellin sisäänkäynnissä. Havainneaineistojen pohjakuvissa sisäänkäynti vaikuttaa suuremmalta ja umpinaisemmalta kuin kaavaluonnokseen merkitty, paikalla nykyisin sijaitsevan katoksen (ns. Frontin sisäänkäyntipaviljonki) mukainen rakennusala (kat-1).
Myös piha- ja puistosuunnitelmaa tulisi vielä tarkistaa. Siitä mm. puuttuu havainneaineistoissa näkyvä B-osan koskenpuoleiselle sivulle suunniteltu terassi. Sisäpihalle on suunnitelman mukaan tarkoitus tehdä laaja yhtenäinen laatoitus. Sisäpihalla on pitkä historia, johon on kuulunut useita muutosvaiheita. Tämä näkyy yhä jossain määriin pihan nykyisessä pinnoilla, joilla on vaihtelevasti kivituhkapintaisia kulkuväyliä, noppakiveystä, laatoitusta jne. Tämä pienipiirteinen ilme tulisi säilyttää ja välttää laajaa yhdenmukaista laatoitusta. Pihan ilmeen säilyttäminen on tuotu onnistuneesti esiin kaavan yleismääräyksessä.
Arkeologisen kulttuuriperinnön osalta maakuntamuseo toteaa, että kaavahankkeeseen liittyvässä selvityksessä (Heilu Oy, 18.10.2021) on koottu ja analysoitu Frenckellin historiallisella tehdasalueella tähän asti tehtyjen arkeologisten tutkimusten tulokset sekä laaja kartta-aineisto. Raporttiin on tehty maakuntamuseon kokouksessa 7.10.2021 esittämät lisäykset ja täsmennykset. Kaavaluonnoksessa selvityksen perusteella esitettyjä arkeologista kulttuuriperintöä turvaavia merkintöjä ja määräyksiä voidaan pitää sopivina. Maakuntamuseo pitää kuitenkin tärkeänä, että kaavan vesialueelle osittain sijoittuva vedenalainen arkeologinen kulttuuriperintökohde Tammerkoski 1 (mj-tunnus 1000023785) myös merkitään kaavaan. S-merkintään tulisi liittää määräys muotoa: Muu kulttuuriperintökohde. Alueella olevat historialliset rakenteet on säilytettävä. Suuremmista kohdetta koskevista suunnitelmista tulee neuvotella alueellisen vastuumuseon kanssa.
Muilta osin Pirkanmaan maakuntamuseolla ei ole valmisteluaineistosta huomautettavaa. Asemakaavaehdotus aineistoineen pyydetään toimittamaan Pirkanmaan maakuntamuseolle lausuntoa varten.
Pirkanmaan maakuntamuseolle on toimitettu tiedoksi ja mahdollista kommentointia varten otsikossa mainittu kaava-aineisto. Maakuntamuseo on aikaisemmin antanut kaavahankkeesta lausunnot 114/2019 (26.3.2019) ja 282/2019 (3.6.2019), todennut niissä alueen poikkeuksellisen merkittävät kulttuurihistorialliset ja maisemalliset arvot ja ottanut kantaa mm. arkeologiseen selvitystarpeeseen. Maakuntamuseo toteaa kaavaluonnoksesta ja siihen liittyvästä valmisteluaineistosta seuraavaa.
Rakennetun ympäristön ja maiseman osalta maakuntamuseo toteaa, että kaavaa varten laaditut selvitykset: Frenckellin puistohistoriallinen selvitys (FCG 2021), Frenckellin rakennushistoriallinen selvitys (Arkkitehtitoimisto Hanna Lyytinen Oy 2019) ja Frenckellin konttorin rakennushistoriaselvitys (Arkkitehtitoimisto Lasse Kosunen Oy 2019), ovat huolellisesti laadittuja ja riittäviä kaavan tausta-aineistoiksi. Luonnosvaiheen kaava-aineisto vaikuttaisi huomioivan pääosin erinomaisesti edellä mainituissa selvityksissä esiin nostetut arvot ja annetut toimenpidesuositukset. Suurin osa nykyisen kaavan rakennettua ympäristöä koskevista suojelumerkinnöistä on siirretty sellaisenaan kaavaluonnokseen, mikä on onnistunut ratkaisu. Määräyksiä täydennetään onnistuneesti yleismääräyksillä.
Kaavan luonnosvaiheen havainneaineistoja (havainnekooste ja viitesuunnitelmat, Aihio Arkkitehdit 15.10.2021) tulisi tarkistaa, sillä ne eivät kaikilta osin ole yhteneväisiä kaavaluonnoksen kanssa. Esim. Frenckellin aukion ja Satakunnankadun puoleisille rakennusosille (C- ja D-osat) on havainnekuviin merkitty sisäpihan puolelle ullakon osittainen korotus, vaikka kaavaluonnoksessa näillä rakennusosilla on merkintä, jonka mukaan kattolappeille saadaan rakentaa ainoastaan rakennuksen tyyliin sopivia tarpeellisia kattoikkunoita (lik-2). Maakuntamuseon näkemyksen mukaan näiden rakennusosien havainnekuvien mukainen ullakon osittainen korotus ei ole mahdollista, sillä muutokset eivät ole maltillisia, ne näkyvät matalampien rakennusosien yli Kirjastonpuistoon sekä kansallismaisemaan ja heikentävät Frenckellin 1900-luvun alun eheänä säilyneiden jugendasuisten julkisivujen arvoja.
Toinen ristiriita havainneaineistojen ja kaavaluonnoksen merkintöjen välillä vaikuttaisi olevan E-osaan liittyvän kaupunkihotellin sisäänkäynnissä. Havainneaineistojen pohjakuvissa sisäänkäynti vaikuttaa suuremmalta ja umpinaisemmalta kuin kaavaluonnokseen merkitty, paikalla nykyisin sijaitsevan katoksen (ns. Frontin sisäänkäyntipaviljonki) mukainen rakennusala (kat-1).
Myös piha- ja puistosuunnitelmaa tulisi vielä tarkistaa. Siitä mm. puuttuu havainneaineistoissa näkyvä B-osan koskenpuoleiselle sivulle suunniteltu terassi. Sisäpihalle on suunnitelman mukaan tarkoitus tehdä laaja yhtenäinen laatoitus. Sisäpihalla on pitkä historia, johon on kuulunut useita muutosvaiheita. Tämä näkyy yhä jossain määriin pihan nykyisessä pinnoilla, joilla on vaihtelevasti kivituhkapintaisia kulkuväyliä, noppakiveystä, laatoitusta jne. Tämä pienipiirteinen ilme tulisi säilyttää ja välttää laajaa yhdenmukaista laatoitusta. Pihan ilmeen säilyttäminen on tuotu onnistuneesti esiin kaavan yleismääräyksessä.
Arkeologisen kulttuuriperinnön osalta maakuntamuseo toteaa, että kaavahankkeeseen liittyvässä selvityksessä (Heilu Oy, 18.10.2021) on koottu ja analysoitu Frenckellin historiallisella tehdasalueella tähän asti tehtyjen arkeologisten tutkimusten tulokset sekä laaja kartta-aineisto. Raporttiin on tehty maakuntamuseon kokouksessa 7.10.2021 esittämät lisäykset ja täsmennykset. Kaavaluonnoksessa selvityksen perusteella esitettyjä arkeologista kulttuuriperintöä turvaavia merkintöjä ja määräyksiä voidaan pitää sopivina. Maakuntamuseo pitää kuitenkin tärkeänä, että kaavan vesialueelle osittain sijoittuva vedenalainen arkeologinen kulttuuriperintökohde Tammerkoski 1 (mj-tunnus 1000023785) myös merkitään kaavaan. S-merkintään tulisi liittää määräys muotoa: Muu kulttuuriperintökohde. Alueella olevat historialliset rakenteet on säilytettävä. Suuremmista kohdetta koskevista suunnitelmista tulee neuvotella alueellisen vastuumuseon kanssa.
Muilta osin Pirkanmaan maakuntamuseolla ei ole valmisteluaineistosta huomautettavaa. Asemakaavaehdotus aineistoineen pyydetään toimittamaan Pirkanmaan maakuntamuseolle lausuntoa varten.