Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa otsikossa mainitusta kaavahankkeesta. Maakuntamuseo on 17.4.2023 antanut lausunnon saman hankkeen osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta (diar. 183/2023) ja tuonut siinä esiin alueen kulttuuriympäristön arvoja ja ohjannut niiden huomioimista asemakaavassa. Tutustuttuaan nähtävillä olevaan valmisteluvaiheen aineistoon alueellinen vastuumuseo toteaa seuraavaa.
Rakennetun ympäristön ja maiseman osalta kaavaluonnos vaikuttaa pääosin onnistuneelta. Nottbeckien kappeli ja hautausmaa jäävät yksityiseen käyttöön, ja ympäröivä keskuspuisto suunnitellaan niiden ehdoilla. Kappelirakennus, hautausmaa rakenteineen ja sitä ympäröivä jalopuusto suojellaan asemakaavalla. Kappelin rakennusalalle on osoitettu suojelumerkintä sr-50. Maakuntamuseo katsoo, että suojelumerkinnässä tulisi purkamisen kieltämisen ja arvojen toteamisen lisäksi edellyttää korjaus- ja muutostöitä tehtäviksi siten, että rakennuksen arvot säilyvät. Käytössä olevista suojelumerkinnöistä sopivia voisivat olla esim. sr-51 tai sr-55. Hautausmaalle on osoitettu osa-aluemerkintä Muu kulttuuriperintökohde (s-40), jonka tarkoituksena on varmistaa mm. takorauta-aidan ja hautamuistomerkkien säilyminen. Muu kulttuuriperintökohde merkintää tulisi käyttää ainoastaan arkeologisille kohteille, jollainen käytössä oleva hautausmaa ei ole. Maakuntamuseo esittää merkintää korvattavaksi esim. EH-2-aluemerkintään lisättävällä /s-merkinnällä (alue, jolla ympäristö säilytetään) tai yleismääräyksiin kirjattavilla määräyksillä.
Entiselle konttorirakennukselle on osoitettu keskuspuistoon rajautuva pieni keskustatoimintojen tontti (C-5) ja rakennukselle asianmukainen suojelumerkintä (sr-51). Tontin pääkäyttötarkoitusmerkintää voisi vielä harkita, sillä mahdollisimman väljä käyttötarkoitusmerkintä edistäisi suojellun rakennuksen uudelleenkäyttöä. Rakennukseen voisi soveltua esim. ravintola-, kahvila-, galleria-, toimisto-, työpaja- tai majoitustoimintaa. Rakennus on alkujaan palvellut pesula-, sauna- ja asuinrakennuksena ja sittemmin muutettu tehtaan konttori- ja tutkimustiloiksi. Alkuperäisen käyttötarkoituksen näkökulmasta rakennuksen toinen kerros tai osa siitä voisi olla palautettavissa myös asuinkäyttöön, mikäli tämä ei edellytä merkittäviä muutoksia ilmeeltään vaatimattoman rakennuksen jälkisivuihin ja mikäli asumisen vaatimat piha-alueet saataisiin järjestettyä lähiympäristön muuttuvaan maankäyttöön, keskuspuiston ilmeeseen ja käyttöön soveltuvalla tavalla. Piha-alueeksi varattujen alueiden aitaamista olisi todennäköisesti tarpeen ohjata kaavamerkinnöillä.
Kaavamuutosalueella sijaitsee kiinteä muinaisjäännös Lielahden rustholli, historiallinen asuinpaikka (muinaisjäännöstunnus 1000029469), ja samaan kokonaisuuteen kuuluva muu kulttuuriperintökohde Lielahden rustholli 2 (1000029485). Kiinteä muinaisjäännös on muinaismuistolailla rauhoitettu, ja sen luvaton kaivaminen, peittäminen ja muuttaminen sekä muu siihen kajoaminen on kielletty (MML 1 §). Muu kulttuuriperintökohde tulisi säilyttää alueen asutushistoriallisena muistona.
Kiinteä muinaisjäännös on merkitty asemakaavaluonnokseen sm-4-osa-aluemerkinnällä ja muu kulttuuriperintökohde s-40-osa-aluemerkinnällä. Merkinnät ja määräykset ovat asianmukaiset. Kohteita koskevat tiedot ja Lielahden rusthollin rauhoitus muinaismuistolain nojalla tulee ilmetä kaavaselostuksesta.
Kohteet sijaitsevat alueella, jonka päämaankäyttö kaavaluonnoksessa on puisto (VP), mikä on hyvä ratkaisu muinaisjäännösalueen säilymisen ja ymmärrettävyyden kannalta. Kaavaluonnokseen on merkitty muinaisjäännösalueen ja Lielahden rustholli 2:n muun kulttuuriperintökohteen aluevarauksen kohdalle lisäksi s-11-osa-aluemerkintä, jota koskee kaavamääräys ja -merkinnän selitys Alueen osa, jolla olemassa oleva puusto on säilytettävä siten, että sallitaan vain maiseman hoidon kannalta tarpeelliset toimenpiteet, ja että puustoa täydennetään tarpeen mukaisesti uusintaistutuksilla. Koska puuston istuttaminen tarkoittaisi kajoamista kiinteään muinaisjäännökseen eikä kyse ole alueen vallitsevasta maankäytöstä, s-11-merkintä on muinaisjäännöksen kohdalla ristiriidassa muinaismuistolain rauhoituksen kanssa. S-11-merkintä tulee rajata kiinteän muinaisjäännöksen alueen ulkopuolelle. Puuston ja muun kasvillisuuden hoito muinaisjäännösalueella on toteutettava erillisen, Museoviraston hyväksymän hoitosuunnitelman mukaan. Asiaa koskeva kirjaus on syytä lisätä kaavamääräyksiin. S-11-merkintä on syytä siirtää myös muun kulttuuriperintökohteen osa-alueelta s-40. Arkeologisten suojelukohteiden alalla kasvavan puuston osalta saa tarvittaessa lisäohjeita Pirkanmaan maakuntamuseosta.
Kaavaehdotus tulee toimittaa Pirkanmaan maakuntamuseolle lausuntoa varten.
Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa otsikossa mainitusta kaavahankkeesta. Maakuntamuseo on 17.4.2023 antanut lausunnon saman hankkeen osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta (diar. 183/2023) ja tuonut siinä esiin alueen kulttuuriympäristön arvoja ja ohjannut niiden huomioimista asemakaavassa. Tutustuttuaan nähtävillä olevaan valmisteluvaiheen aineistoon alueellinen vastuumuseo toteaa seuraavaa.
Rakennetun ympäristön ja maiseman osalta kaavaluonnos vaikuttaa pääosin onnistuneelta. Nottbeckien kappeli ja hautausmaa jäävät yksityiseen käyttöön, ja ympäröivä keskuspuisto suunnitellaan niiden ehdoilla. Kappelirakennus, hautausmaa rakenteineen ja sitä ympäröivä jalopuusto suojellaan asemakaavalla. Kappelin rakennusalalle on osoitettu suojelumerkintä sr-50. Maakuntamuseo katsoo, että suojelumerkinnässä tulisi purkamisen kieltämisen ja arvojen toteamisen lisäksi edellyttää korjaus- ja muutostöitä tehtäviksi siten, että rakennuksen arvot säilyvät. Käytössä olevista suojelumerkinnöistä sopivia voisivat olla esim. sr-51 tai sr-55. Hautausmaalle on osoitettu osa-aluemerkintä Muu kulttuuriperintökohde (s-40), jonka tarkoituksena on varmistaa mm. takorauta-aidan ja hautamuistomerkkien säilyminen. Muu kulttuuriperintökohde merkintää tulisi käyttää ainoastaan arkeologisille kohteille, jollainen käytössä oleva hautausmaa ei ole. Maakuntamuseo esittää merkintää korvattavaksi esim. EH-2-aluemerkintään lisättävällä /s-merkinnällä (alue, jolla ympäristö säilytetään) tai yleismääräyksiin kirjattavilla määräyksillä.
Entiselle konttorirakennukselle on osoitettu keskuspuistoon rajautuva pieni keskustatoimintojen tontti (C-5) ja rakennukselle asianmukainen suojelumerkintä (sr-51). Tontin pääkäyttötarkoitusmerkintää voisi vielä harkita, sillä mahdollisimman väljä käyttötarkoitusmerkintä edistäisi suojellun rakennuksen uudelleenkäyttöä. Rakennukseen voisi soveltua esim. ravintola-, kahvila-, galleria-, toimisto-, työpaja- tai majoitustoimintaa. Rakennus on alkujaan palvellut pesula-, sauna- ja asuinrakennuksena ja sittemmin muutettu tehtaan konttori- ja tutkimustiloiksi. Alkuperäisen käyttötarkoituksen näkökulmasta rakennuksen toinen kerros tai osa siitä voisi olla palautettavissa myös asuinkäyttöön, mikäli tämä ei edellytä merkittäviä muutoksia ilmeeltään vaatimattoman rakennuksen jälkisivuihin ja mikäli asumisen vaatimat piha-alueet saataisiin järjestettyä lähiympäristön muuttuvaan maankäyttöön, keskuspuiston ilmeeseen ja käyttöön soveltuvalla tavalla. Piha-alueeksi varattujen alueiden aitaamista olisi todennäköisesti tarpeen ohjata kaavamerkinnöillä.
Kaavamuutosalueella sijaitsee kiinteä muinaisjäännös Lielahden rustholli, historiallinen asuinpaikka (muinaisjäännöstunnus 1000029469), ja samaan kokonaisuuteen kuuluva muu kulttuuriperintökohde Lielahden rustholli 2 (1000029485). Kiinteä muinaisjäännös on muinaismuistolailla rauhoitettu, ja sen luvaton kaivaminen, peittäminen ja muuttaminen sekä muu siihen kajoaminen on kielletty (MML 1 §). Muu kulttuuriperintökohde tulisi säilyttää alueen asutushistoriallisena muistona.
Kiinteä muinaisjäännös on merkitty asemakaavaluonnokseen sm-4-osa-aluemerkinnällä ja muu kulttuuriperintökohde s-40-osa-aluemerkinnällä. Merkinnät ja määräykset ovat asianmukaiset. Kohteita koskevat tiedot ja Lielahden rusthollin rauhoitus muinaismuistolain nojalla tulee ilmetä kaavaselostuksesta.
Kohteet sijaitsevat alueella, jonka päämaankäyttö kaavaluonnoksessa on puisto (VP), mikä on hyvä ratkaisu muinaisjäännösalueen säilymisen ja ymmärrettävyyden kannalta. Kaavaluonnokseen on merkitty muinaisjäännösalueen ja Lielahden rustholli 2:n muun kulttuuriperintökohteen aluevarauksen kohdalle lisäksi s-11-osa-aluemerkintä, jota koskee kaavamääräys ja -merkinnän selitys Alueen osa, jolla olemassa oleva puusto on säilytettävä siten, että sallitaan vain maiseman hoidon kannalta tarpeelliset toimenpiteet, ja että puustoa täydennetään tarpeen mukaisesti uusintaistutuksilla. Koska puuston istuttaminen tarkoittaisi kajoamista kiinteään muinaisjäännökseen eikä kyse ole alueen vallitsevasta maankäytöstä, s-11-merkintä on muinaisjäännöksen kohdalla ristiriidassa muinaismuistolain rauhoituksen kanssa. S-11-merkintä tulee rajata kiinteän muinaisjäännöksen alueen ulkopuolelle. Puuston ja muun kasvillisuuden hoito muinaisjäännösalueella on toteutettava erillisen, Museoviraston hyväksymän hoitosuunnitelman mukaan. Asiaa koskeva kirjaus on syytä lisätä kaavamääräyksiin. S-11-merkintä on syytä siirtää myös muun kulttuuriperintökohteen osa-alueelta s-40. Arkeologisten suojelukohteiden alalla kasvavan puuston osalta saa tarvittaessa lisäohjeita Pirkanmaan maakuntamuseosta.
Kaavaehdotus tulee toimittaa Pirkanmaan maakuntamuseolle lausuntoa varten.