Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa otsikossa mainitusta asiasta. Kohdekiinteistö on Kangasalan Suinulan entinen rautatieasema, jonka rakennuskanta käsittää varsinaisen asemarakennuksen lisäksi neljä ulkorakennusta. Pitkänomaista tonttia halkaisee pituussuunnassa tie, josta on kulkuoikeus useille kiinteistöille. Ulkorakennuksista puuvaja/navetta, maakellari ja sauna sijoittuvat tien välittömään läheisyyteen, päärakennukseen nähden tien vastakkaiselle puolelle. Suinulan aseman kokonaisuus on suojeltu Suinulan-Havisevan osayleiskaavassa merkinnöillä /s (alue jolla ympäristö säilytetään) ja sr-1 (rakennustaiteellisin, kulttuurihistoriallisin tai maisemallisin perustein suojeltava rakennus tai rakennusryhmä). /s -merkinnän kaavamääräys toteaa, että: "Uudis- ja korjausrakentaminen, teiden rakentamis- ja korjaustoimenpiteet sekä alueen ympäristönhoito tulee sopeuttaa alueen omaleimaiseen ja arvokkaaseen rakennusperinteeseen. Kulttuurimaisemassa kaikki vanhat rakennukset, myös piharakennukset ovat tärkeitä ja niiden säilyttämiseen tulee pyrkiä."
Maakuntamuseo on tehnyt kohteeseen 9.7.2019 maastotarkastuksen, jossa havaittiin seuraavaa: Mainituista rakennuksista puuvaja/navettarakennus sijaitsee tiehen nähden kulmittain siten, että hulevesien johtaminen hallitusti pois rakennuksen ympäriltä on mahdollista maanpintaa muotoilemalla ja tarvittaessa salaojilla. Tien vaikutukset rakennuksen kuntoon ovat vähäiset. Maakellarin oviseinä on hyvin lähellä tietä, jonka pinta on huomattavasti kellarin oven kynnystä korkeammalla. Tie, kellarin etuseinä ja ovikuilun sivupenkereet muodostavat kuopan, johon kertyvä vesi yhdessä roudan kanssa on vaurioittanut kellarin seinää ja puuovea karmeineen. Ovikuilun tukimuurit ovat myös liikkuneet ja vaurioituneet roudan ja mahdollisesti tien hoitotoimien, esimerkiksi aurauksen, seurauksena. Saunarakennus sijaitsee aivan tontin itärajalla, rakennuksen pääty on kiinni rajassa. Kiinteistön 211-449-2-151 pihaan johtava tie on hyvin lähellä rakennusta, lähes kiinni ulko-oven portaassa ja saunan koillisnurkassa. Saunan perustuksissa ja seinämuurauksessa ei näy merkkejä tien läheisyyden aiheuttamista routavaurioista, mutta niiden mahdollisuus on olemassa. Pintavesien johtaminen pois rakennuksen viereltä on haastavaa, ja tien liikennöinnissä sekä etenkin hoitotöissä on noudatettava erityistä varovaisuutta rakennuksen vaurioitumisen välttämiseksi.
Yhteenvetona voidaan todeta, että tie aiheuttaa maakellarille selvästi normaalista poikkeavaa kosteus- ja routarasitusta. Saunan ja navetta-/liiterirakennuksen osalta rakennustekninen haitta on vähäinen ja ongelmat liittyvät pääasiassa rakennusten käytettävyyteen.
Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa otsikossa mainitusta asiasta. Kohdekiinteistö on Kangasalan Suinulan entinen rautatieasema, jonka rakennuskanta käsittää varsinaisen asemarakennuksen lisäksi neljä ulkorakennusta. Pitkänomaista tonttia halkaisee pituussuunnassa tie, josta on kulkuoikeus useille kiinteistöille. Ulkorakennuksista puuvaja/navetta, maakellari ja sauna sijoittuvat tien välittömään läheisyyteen, päärakennukseen nähden tien vastakkaiselle puolelle. Suinulan aseman kokonaisuus on suojeltu Suinulan-Havisevan osayleiskaavassa merkinnöillä /s (alue jolla ympäristö säilytetään) ja sr-1 (rakennustaiteellisin, kulttuurihistoriallisin tai maisemallisin perustein suojeltava rakennus tai rakennusryhmä). /s -merkinnän kaavamääräys toteaa, että: "Uudis- ja korjausrakentaminen, teiden rakentamis- ja korjaustoimenpiteet sekä alueen ympäristönhoito tulee sopeuttaa alueen omaleimaiseen ja arvokkaaseen rakennusperinteeseen. Kulttuurimaisemassa kaikki vanhat rakennukset, myös piharakennukset ovat tärkeitä ja niiden säilyttämiseen tulee pyrkiä."Maakuntamuseo on tehnyt kohteeseen 9.7.2019 maastotarkastuksen, jossa havaittiin seuraavaa: Mainituista rakennuksista puuvaja/navettarakennus sijaitsee tiehen nähden kulmittain siten, että hulevesien johtaminen hallitusti pois rakennuksen ympäriltä on mahdollista maanpintaa muotoilemalla ja tarvittaessa salaojilla. Tien vaikutukset rakennuksen kuntoon ovat vähäiset. Maakellarin oviseinä on hyvin lähellä tietä, jonka pinta on huomattavasti kellarin oven kynnystä korkeammalla. Tie, kellarin etuseinä ja ovikuilun sivupenkereet muodostavat kuopan, johon kertyvä vesi yhdessä roudan kanssa on vaurioittanut kellarin seinää ja puuovea karmeineen. Ovikuilun tukimuurit ovat myös liikkuneet ja vaurioituneet roudan ja mahdollisesti tien hoitotoimien, esimerkiksi aurauksen, seurauksena. Saunarakennus sijaitsee aivan tontin itärajalla, rakennuksen pääty on kiinni rajassa. Kiinteistön 211-449-2-151 pihaan johtava tie on hyvin lähellä rakennusta, lähes kiinni ulko-oven portaassa ja saunan koillisnurkassa. Saunan perustuksissa ja seinämuurauksessa ei näy merkkejä tien läheisyyden aiheuttamista routavaurioista, mutta niiden mahdollisuus on olemassa. Pintavesien johtaminen pois rakennuksen viereltä on haastavaa, ja tien liikennöinnissä sekä etenkin hoitotöissä on noudatettava erityistä varovaisuutta rakennuksen vaurioitumisen välttämiseksi.Yhteenvetona voidaan todeta, että tie aiheuttaa maakellarille selvästi normaalista poikkeavaa kosteus- ja routarasitusta. Saunan ja navetta-/liiterirakennuksen osalta rakennustekninen haitta on vähäinen ja ongelmat liittyvät pääasiassa rakennusten käytettävyyteen.