Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa otsikossa mainitusta kaava-aineistosta. Maakuntamuseo on antanut edellisen lausuntonsa hankkeesta 10.08.2022 (DIAR: 498/2022). Maakuntamuseo on tutustunut sille toimitettuun aineistoon ja toteaa seuraavaa.
Osallistumis- ja arviointisuunnitelmaa on täydennetty selvitysten osalta maakuntamuseon edellyttämällä tavalla. Edellisessä lausunnossaan maakuntamuseo esitti lisäksi, että suunnittelualueen kaavoittamisessa tulee huomioida Hervannalle tyypillisten maisemapiirteiden, kuten kallioiden ja luonnonmukaisten metsäsaarekkeiden säilyminen. Tämä onkin huomioitu kaavassa hyvin. Kaupunkirakenteen näkökulmasta maakuntamuseo katsoi, että luontevinta olisi sijoittaa uudet rakennukset samaan koordinaatistoon alkuperäisen 1970-luvun korttelirakenteen kanssa. Tontin käytön hahmotelmista vaihtoehto 2:ta pidettiin siitä selkeästi poikkeavana sekä rakennusten sijoittelun että niiden muotoilun osalta.
Vastineraportissa kaavoitus on todennut, että tavoitteena on tehdä kaavasta joustava siten, että se mahdollistaa useampia vaihtoehtoja. Yksi OAS-vaiheessa tutkituista on vaihtoehto 1, joka on alueen luonteen säilyttävä ja alkuperäistä koordinaatistoa noudattava ratkaisu. Luonnosvaiheessa viitesuunnitelma ja pihasuunnitelma on tosin laadittu vain vaihtoehdon 2 mukaisesti.
Maakuntamuseo muistuttaa, että tontti sijaitsee kaupunkikuvallisesti näkyvällä paikalla, pitkän suoran kokoojakadun ja kevyenliikenteen raitin risteyksessä, urheilukentän ja virkistysalueiden läheisyydessä. Uudisrakentamisen on syytä olla arkkitehtonisesti laadukasta ja muodostaa luonteva kokonaisuus naapuritontille rakennettavan Pohjois-Hervannan koulun uudisrakennuksen sekä länsipuolisten naapuritonttien kanssa. Maakuntamuseo katsoo, että tähän on syytä ohjata kaavamääräyksillä. Myös vaikutustenarvioinnissa on tarpeen huomioida nämä näkökulmat.
Teknisluonteisena korjaustarpeena maakuntamuseo huomauttaa, että kappale 3.5 Vaikutukset kaupunkikuvaan, maisemaan, kulttuuriperintöön ja rakennettuun ympäristöön puuttuu sisällysluettelosta, ja sen alakappaleet on liitetty suoraan edelliseen kappaleeseen 3.4.
Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa otsikossa mainitusta kaava-aineistosta. Maakuntamuseo on antanut edellisen lausuntonsa hankkeesta 10.08.2022 (DIAR: 498/2022). Maakuntamuseo on tutustunut sille toimitettuun aineistoon ja toteaa seuraavaa.
Osallistumis- ja arviointisuunnitelmaa on täydennetty selvitysten osalta maakuntamuseon edellyttämällä tavalla. Edellisessä lausunnossaan maakuntamuseo esitti lisäksi, että suunnittelualueen kaavoittamisessa tulee huomioida Hervannalle tyypillisten maisemapiirteiden, kuten kallioiden ja luonnonmukaisten metsäsaarekkeiden säilyminen. Tämä onkin huomioitu kaavassa hyvin. Kaupunkirakenteen näkökulmasta maakuntamuseo katsoi, että luontevinta olisi sijoittaa uudet rakennukset samaan koordinaatistoon alkuperäisen 1970-luvun korttelirakenteen kanssa. Tontin käytön hahmotelmista vaihtoehto 2:ta pidettiin siitä selkeästi poikkeavana sekä rakennusten sijoittelun että niiden muotoilun osalta.
Vastineraportissa kaavoitus on todennut, että tavoitteena on tehdä kaavasta joustava siten, että se mahdollistaa useampia vaihtoehtoja. Yksi OAS-vaiheessa tutkituista on vaihtoehto 1, joka on alueen luonteen säilyttävä ja alkuperäistä koordinaatistoa noudattava ratkaisu. Luonnosvaiheessa viitesuunnitelma ja pihasuunnitelma on tosin laadittu vain vaihtoehdon 2 mukaisesti.
Maakuntamuseo muistuttaa, että tontti sijaitsee kaupunkikuvallisesti näkyvällä paikalla, pitkän suoran kokoojakadun ja kevyenliikenteen raitin risteyksessä, urheilukentän ja virkistysalueiden läheisyydessä. Uudisrakentamisen on syytä olla arkkitehtonisesti laadukasta ja muodostaa luonteva kokonaisuus naapuritontille rakennettavan Pohjois-Hervannan koulun uudisrakennuksen sekä länsipuolisten naapuritonttien kanssa. Maakuntamuseo katsoo, että tähän on syytä ohjata kaavamääräyksillä. Myös vaikutustenarvioinnissa on tarpeen huomioida nämä näkökulmat.
Teknisluonteisena korjaustarpeena maakuntamuseo huomauttaa, että kappale 3.5 Vaikutukset kaupunkikuvaan, maisemaan, kulttuuriperintöön ja rakennettuun ympäristöön puuttuu sisällysluettelosta, ja sen alakappaleet on liitetty suoraan edelliseen kappaleeseen 3.4.