Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa otsikossa mainitusta hankkeesta. Oriveden strateginen yleiskaava ohjaa kaupungin kehittämisen suuria linjoja ja tulee olemaan voimassa yhtä aikaa Oriveden oikeusvaikutteisten osayleiskaavojen kanssa. Strateginen yleiskaava on oikeusvaikutteinen kehittämis- ja yleismääräysten osalta. Oriveden kaupungin on tarkoitus jatkaa kaavoitustyötä mm. käynnistämällä keskusta-alueella uuden osayleiskaavan laatiminen. Pirkanmaan maakuntamuseo katsoo, että Oriveden tavoitteet eri kaavatasojen hyödyntämisestä ovat luontevia. Maakuntamuseo on antanut aiemmin lausunnon (DIAR: 150/2019) yleiskaavan luonnoksesta. Tutustuttuaan kaavaehdotukseen aineistoineen maakuntamuseo toteaa, että pääosaa lausunnon sisällöstä ei ole kuitenkaan otettu huomioon kaavaehdotusta ja vaikutustenarviointia laadittaessa.
Kaavaehdotuksen yleismääräyksissä todetaan, että tarkemmassa suunnittelussa on tarkistettava ajantasainen tieto suojelualueista sekä tunnetuista kiinteistä muinaisjäännöksistä ja muista arkeologisista kulttuuriperintökohteista. Maakuntamuseo esitti aiemmassa lausunnossaan, että yleismääräyksiin lisättäisiin toimintaohje paikallisesti merkittävien rakennettujen kulttuuriympäristöjen tietojen tarkastamisesta ja arvojen huomioonottamisesta sekä määräys arkeologisen kulttuuriperinnön arvojen selvittämisestä yksityiskohtaisemmassa suunnittelussa. Maakuntamuseo esittää myös, että tähän kohtaan lisättäisiin muun kulttuuriympäristön huomioiminen lisäämällä määräyksen loppuun: sekä muista kulttuuriympäristökohteista. Yleismääräyksessä tulisi lisäksi huomioida kulttuuriympäristöarvojen vaaliminen yhtenä kaavan tavoitteena. Tämä muutos riittäisi tässä tilanteessa vähimmäisratkaisuna myös turvaamaan keskustaajaman alueen kulttuuriympäristöarvojen huomioimisen alueen jatkokehittämisessä.
Maakuntamuseo on aiemmassa lausunnossaan kuvannut arkeologisen kulttuuriperinnön inventointitilanteen ja sitä koskevat puutteet. Esimerkiksi Yliskylän-Karpin kehittämismerkintöjen alueelta puuttuu arkeologinen inventointi, ja kuitenkin aluetta voidaan pitää potentiaalisena muinaismuistolain mukaisten kohteiden löytymiseen. Yleiskaavatyöhön liittyen ei ole tehty arkeologisia tutkimuksia tai selvityksiä. Näin ollen maakuntamuseo korostaa, että selvitystarpeet tulee vähintään tuoda selkeästi esille kaavamääräyksissä ja kaavaselostuksessa.
Kaavasta puuttuu edelleen Paltanmäen kiinteä muinaisjäännös, historiallinen rajamerkki (mj-tunnus 1000032193). Lisäksi kartasta puuttuu osa Oriveden tunnetuista muista arkeologisista kulttuuriperintökohteista. Tieto niistä löytyy esimerkiksi Museoviraston Kyppi.fi -sivuston karttapalvelusta (taso "Muut kulttuuriperintökohteet"). Osa arkeologisten kohteiden merkinnöistä erottuu liian heikosti johtuen mm. siitä, että samankokoisia ja -muotoisia merkkejä (ympyröitä) käytetään myös vesi- ja ulkoilureittien merkitsemiseen. Vakiintunut ja ympäristöministeriön ohjeiden mukainen muinaismuistokohteen/suojelukohteen merkintätapa yleiskaavoissa on turkoosi tai vaaleansininen neliö. Muinaisjäännöskohde/kulttuuriperintökohde -merkintään tulee lisätä määräys: Kiinteän muinaisjäännöksen kaivaminen, peittäminen, muuttaminen, vahingoittaminen, poistaminen ja muu siihen kajoaminen on kielletty. Kohdetta koskevista suunnitelmista on pyydettävä alueellisen vastuumuseon (Pirkanmaan maakuntamuseon) lausunto. Alueen käytön tarkentuessa kohteen laajuus tulee selvittää.
Vastineraportissa ja kaavan selityksissä arkeologisia kohteita koskevana tietolähteenä käytetään Pirkanmaan maakuntakaavaa. Maakuntamuseo huomauttaa, että maakuntakaavan arkeologisen perinnön selvitykset on tehty vuosina 2015-16, minkä jälkeen tieto muinaisjäännöksistä ja muista kulttuuriperintökohteista on kasvanut ja päivittynyt. Kaavaa laadittaessa on käytettävä ajantasaisinta tietoa, joka on saatavilla museoviranomaiselta.
Kaavakartalla on esitetty tuulivoima-alue, jolle voi sijoittaa yli 10 tuulivoimalaa. Maakuntakaavan suunnittelumääräyksen mukaan alueen yksityiskohtaisemmassa suunnittelussa tulee mm. varmistaa maisema- ja kulttuuriympäristöarvojen säilyminen. Maakuntamuseo toistaa, että kyseisen määräyksen tulisi näkyä myös yleiskaavan määräyksessä.
Yleiskaavan tulee välittää yksityiskohtaisempaan suunnitteluun myös muut maakuntakaavan tärkeät suunnittelumääräykset, kuten Taajamatoimintojen alue -merkinnän määräys, jonka mukaan alueen suunnittelussa on kiinnitettävä erityistä huomiota kulttuuriympäristön, maiseman ja luontoarvojen säilymiseen.
Kaavaselostuksesta puuttuu asianmukainen vaikutusten arviointi arkeologisen kulttuuriperinnön osalta. Kaavan vaikutukset -osiossa (s. 35) virheellisesti todetaan, että vt 9:n varrelle osoitetun uuden maankäytön alueilla ei sijaitse muinaisjäännöksiä. Kiinteitä muinaisjäännöksiä tunnetaan vt 9:n varrelta mm. Paltanmäeltä ja Holman-Pehulan alueelta. Vaikutusten arvioinnissa tuleekin kiinnittää erityistä huomiota Holman-Pehulan ympäristön oikeusvaikutteisen kehittämismerkinnän (HP) vaikutuksiin ja niihin keinoihin, joilla kulttuuriympäristöarvojen säilyminen turvataan. Maakuntamuseo on aiemmassa lausunnossaan todennut, että alueella sijaitsee Oriveden huomattavin kivikautisten asuinpaikkojen keskittymä, johon kuuluu viisi muinaisjäännösaluetta, sekä kaksi historiallista kylänpaikkaa. Alueen maiseman säilyttäminen mahdollisimman rakentamattomana on erityisen tärkeää kyseisen kohdekokonaisuuden merkittävyyden ja ymmärrettävyyden kannalta. Kaavamerkinnän määräykseen tulee lisätä, että maiseman ja kulttuurihistorian arvot paitsi huomioidaan voimavarana myös turvataan/säilytetään. Merkintä ei ole hyväksyttävissä myöskään ilman tarkempaa ja perusteltua tiivistettävän alueen määrittämistä/rajaamista sekä MRL:n edellyttämää vaikutusten arviointia.
Kiviaineshuollon kannalta tärkeä alue -merkintöihin liittyen maakuntamuseo toistaa, että kiviainesten otto merkitsee muutosta maisemaan ja vaikuttaa ratkaisevasti ottoalueiden arkeologiseen perintöön. Tämän vuoksi myös näitä alueita koskevan merkinnän kaavamääräyksessä tulisi edellyttää riittävien selvitysten tekemistä, ellei kulttuuriympäristön arvojen selvittämistarvetta sisällytetä yleismääräyksiin.
Pirkanmaan maakuntamuseo toteaa, että kaavaehdotuksessa on vielä huomattavia kulttuuriympäristön arvoihin ja niiden vaalimiseen liittyviä puutteita ja katsoo, että kaavasta tulee järjestää viranomaisneuvottelu. Päivitetty kaava-aineisto pyydetään toimittamaan maakuntamuseoon kommentoitavaksi. Mahdollinen kaavan hyväksymispäätös valitusosoituksineen tulee lähettää viipymättä Pirkanmaan maakuntamuseoon.
Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa otsikossa mainitusta hankkeesta. Oriveden strateginen yleiskaava ohjaa kaupungin kehittämisen suuria linjoja ja tulee olemaan voimassa yhtä aikaa Oriveden oikeusvaikutteisten osayleiskaavojen kanssa. Strateginen yleiskaava on oikeusvaikutteinen kehittämis- ja yleismääräysten osalta. Oriveden kaupungin on tarkoitus jatkaa kaavoitustyötä mm. käynnistämällä keskusta-alueella uuden osayleiskaavan laatiminen. Pirkanmaan maakuntamuseo katsoo, että Oriveden tavoitteet eri kaavatasojen hyödyntämisestä ovat luontevia. Maakuntamuseo on antanut aiemmin lausunnon (DIAR: 150/2019) yleiskaavan luonnoksesta. Tutustuttuaan kaavaehdotukseen aineistoineen maakuntamuseo toteaa, että pääosaa lausunnon sisällöstä ei ole kuitenkaan otettu huomioon kaavaehdotusta ja vaikutustenarviointia laadittaessa.
Kaavaehdotuksen yleismääräyksissä todetaan, että tarkemmassa suunnittelussa on tarkistettava ajantasainen tieto suojelualueista sekä tunnetuista kiinteistä muinaisjäännöksistä ja muista arkeologisista kulttuuriperintökohteista. Maakuntamuseo esitti aiemmassa lausunnossaan, että yleismääräyksiin lisättäisiin toimintaohje paikallisesti merkittävien rakennettujen kulttuuriympäristöjen tietojen tarkastamisesta ja arvojen huomioonottamisesta sekä määräys arkeologisen kulttuuriperinnön arvojen selvittämisestä yksityiskohtaisemmassa suunnittelussa. Maakuntamuseo esittää myös, että tähän kohtaan lisättäisiin muun kulttuuriympäristön huomioiminen lisäämällä määräyksen loppuun: sekä muista kulttuuriympäristökohteista. Yleismääräyksessä tulisi lisäksi huomioida kulttuuriympäristöarvojen vaaliminen yhtenä kaavan tavoitteena. Tämä muutos riittäisi tässä tilanteessa vähimmäisratkaisuna myös turvaamaan keskustaajaman alueen kulttuuriympäristöarvojen huomioimisen alueen jatkokehittämisessä.
Maakuntamuseo on aiemmassa lausunnossaan kuvannut arkeologisen kulttuuriperinnön inventointitilanteen ja sitä koskevat puutteet. Esimerkiksi Yliskylän-Karpin kehittämismerkintöjen alueelta puuttuu arkeologinen inventointi, ja kuitenkin aluetta voidaan pitää potentiaalisena muinaismuistolain mukaisten kohteiden löytymiseen. Yleiskaavatyöhön liittyen ei ole tehty arkeologisia tutkimuksia tai selvityksiä. Näin ollen maakuntamuseo korostaa, että selvitystarpeet tulee vähintään tuoda selkeästi esille kaavamääräyksissä ja kaavaselostuksessa.
Kaavasta puuttuu edelleen Paltanmäen kiinteä muinaisjäännös, historiallinen rajamerkki (mj-tunnus 1000032193). Lisäksi kartasta puuttuu osa Oriveden tunnetuista muista arkeologisista kulttuuriperintökohteista. Tieto niistä löytyy esimerkiksi Museoviraston Kyppi.fi -sivuston karttapalvelusta (taso "Muut kulttuuriperintökohteet"). Osa arkeologisten kohteiden merkinnöistä erottuu liian heikosti johtuen mm. siitä, että samankokoisia ja -muotoisia merkkejä (ympyröitä) käytetään myös vesi- ja ulkoilureittien merkitsemiseen. Vakiintunut ja ympäristöministeriön ohjeiden mukainen muinaismuistokohteen/suojelukohteen merkintätapa yleiskaavoissa on turkoosi tai vaaleansininen neliö. Muinaisjäännöskohde/kulttuuriperintökohde -merkintään tulee lisätä määräys: Kiinteän muinaisjäännöksen kaivaminen, peittäminen, muuttaminen, vahingoittaminen, poistaminen ja muu siihen kajoaminen on kielletty. Kohdetta koskevista suunnitelmista on pyydettävä alueellisen vastuumuseon (Pirkanmaan maakuntamuseon) lausunto. Alueen käytön tarkentuessa kohteen laajuus tulee selvittää.
Vastineraportissa ja kaavan selityksissä arkeologisia kohteita koskevana tietolähteenä käytetään Pirkanmaan maakuntakaavaa. Maakuntamuseo huomauttaa, että maakuntakaavan arkeologisen perinnön selvitykset on tehty vuosina 2015-16, minkä jälkeen tieto muinaisjäännöksistä ja muista kulttuuriperintökohteista on kasvanut ja päivittynyt. Kaavaa laadittaessa on käytettävä ajantasaisinta tietoa, joka on saatavilla museoviranomaiselta.
Kaavakartalla on esitetty tuulivoima-alue, jolle voi sijoittaa yli 10 tuulivoimalaa. Maakuntakaavan suunnittelumääräyksen mukaan alueen yksityiskohtaisemmassa suunnittelussa tulee mm. varmistaa maisema- ja kulttuuriympäristöarvojen säilyminen. Maakuntamuseo toistaa, että kyseisen määräyksen tulisi näkyä myös yleiskaavan määräyksessä.
Yleiskaavan tulee välittää yksityiskohtaisempaan suunnitteluun myös muut maakuntakaavan tärkeät suunnittelumääräykset, kuten Taajamatoimintojen alue -merkinnän määräys, jonka mukaan alueen suunnittelussa on kiinnitettävä erityistä huomiota kulttuuriympäristön, maiseman ja luontoarvojen säilymiseen.
Kaavaselostuksesta puuttuu asianmukainen vaikutusten arviointi arkeologisen kulttuuriperinnön osalta. Kaavan vaikutukset -osiossa (s. 35) virheellisesti todetaan, että vt 9:n varrelle osoitetun uuden maankäytön alueilla ei sijaitse muinaisjäännöksiä. Kiinteitä muinaisjäännöksiä tunnetaan vt 9:n varrelta mm. Paltanmäeltä ja Holman-Pehulan alueelta. Vaikutusten arvioinnissa tuleekin kiinnittää erityistä huomiota Holman-Pehulan ympäristön oikeusvaikutteisen kehittämismerkinnän (HP) vaikutuksiin ja niihin keinoihin, joilla kulttuuriympäristöarvojen säilyminen turvataan. Maakuntamuseo on aiemmassa lausunnossaan todennut, että alueella sijaitsee Oriveden huomattavin kivikautisten asuinpaikkojen keskittymä, johon kuuluu viisi muinaisjäännösaluetta, sekä kaksi historiallista kylänpaikkaa. Alueen maiseman säilyttäminen mahdollisimman rakentamattomana on erityisen tärkeää kyseisen kohdekokonaisuuden merkittävyyden ja ymmärrettävyyden kannalta. Kaavamerkinnän määräykseen tulee lisätä, että maiseman ja kulttuurihistorian arvot paitsi huomioidaan voimavarana myös turvataan/säilytetään. Merkintä ei ole hyväksyttävissä myöskään ilman tarkempaa ja perusteltua tiivistettävän alueen määrittämistä/rajaamista sekä MRL:n edellyttämää vaikutusten arviointia.
Kiviaineshuollon kannalta tärkeä alue -merkintöihin liittyen maakuntamuseo toistaa, että kiviainesten otto merkitsee muutosta maisemaan ja vaikuttaa ratkaisevasti ottoalueiden arkeologiseen perintöön. Tämän vuoksi myös näitä alueita koskevan merkinnän kaavamääräyksessä tulisi edellyttää riittävien selvitysten tekemistä, ellei kulttuuriympäristön arvojen selvittämistarvetta sisällytetä yleismääräyksiin.
Pirkanmaan maakuntamuseo toteaa, että kaavaehdotuksessa on vielä huomattavia kulttuuriympäristön arvoihin ja niiden vaalimiseen liittyviä puutteita ja katsoo, että kaavasta tulee järjestää viranomaisneuvottelu. Päivitetty kaava-aineisto pyydetään toimittamaan maakuntamuseoon kommentoitavaksi. Mahdollinen kaavan hyväksymispäätös valitusosoituksineen tulee lähettää viipymättä Pirkanmaan maakuntamuseoon.