Arkeologinen kohde Kirkon alikulkutunneli (Punainen tukkitie)

Takaisin

Perustiedot

  •  
    Kunta:
    Tampere
    Kaupunginosa:
    Santalahti
    Nimi:
    Kirkon alikulkutunneli (Punainen tukkitie)
    Muinaisjäännöstunnus:

    (Museoviraston ylläpitämän valtakunnallisen muinaisjäännösrekisterin tunnus)
    Inventointinumero:
    5
    Muinaisjäännöstyyppi:
    kulkuväylät
    Ajoitus:
    uusi aika
    Selkeä ajoitus:
    1863 - (1935)
    Lukumäärä:
    1
    Lyhyt kuvaus:
    Paikalla on kulkenut Pispalanharjun ylittänyt ns. Punainen tukkitie (1863 - 1935). Linjauksesta on muistona tukkitien kohdalla rautatien alittava tunneli.
    Tutkimukset:

    (Inv. = inventointi, tark. = tarkastus, kaiv. = kaivaus, koekaiv. = koekaivaus, valv. = valvonta)
    Aiemmat löydöt:

    (KM = Kansallismuseo, HM = Hämeen museo, SatM = Satakunnan museo)

Sijainti ja laajuus

  •  
    Peruskarttanumero:
    212309
    Peruskartan nimi:
    TAMPERE
    Koordinaatit:
        Keskipiste
    X1 6822150 X2  X 
    Y1 2484503 Y2  Y 
    Z1 110 Z2 115 Z 
    p1 6826539 p2  (YKJ)
    i1 3324817 i2  (YKJ)
    Koordinaattiselite:
    Alikulkutunnelin sijainti
    Kohteen laajuus:
    Tunnelin koko nykyasussaan on noin 15 metriä x 3 metriä.

Kuvaus, suojelu- ja lisätiedot

  •  
    Sijainti ja maasto:
    Radan alittava alikulkutunneli sijaitsee Pispalanharjun pohjoisrinteessä Pispalan kirkosta noin 50 metriä pohjoisluoteeseen. Alikulkutunnelin ympäristö on kasvanut voimakkaasti umpeen.
    Kohteen kuvaus:
    Tukkiteitä pitkin kuljetettiin 1860-1920-luvuilla tukkeja Näsijärvestä Pispalan kannaksen yli Pyhäjärveen. Ensimmäisen tukkitien rakensi Porin Höyrysaha (Isonsannan saha) v. 1863-1864. V. 1871 saha ja tukkitie siirtyivät Rosenlewin omistukseen. Tukkitie oli rakennettu punaisiksi maalattujen hirsirakenteiden varaan, josta johtuen sitä kutsuttiin "punaiseksi" tukkitieksi. Se toimi alkujaan hevosvoimalla, mutta muutettiin v. 1873-74 höyryvoimalla toimivaksi (Helenius 2001, 82-83, 87). Tukkitiet jäivät käytöstä v. 1930 ja purettiin 1930-luvulla. Ensimmäisen tukkitien linja paikallistettiin vanhojen karttojen ja maaston topografian perusteella.

    Alikulkutunneli on noin 2 metriä korkea ja se on Näsijärven puoleisessa päässä noin 2 metriä ja kirkon puoleisessa päässä noin 1,8 metriä leveä. Koko rakenteella on pituutta 14,2 metriä. Tunneli on ilmeisesti rakennettu kahdessa vaiheessa, koska rakenne on viistoseinäinen noin 9 metrin etäisyydelle kirkonpuoleisen sisäänkäynnistä, jonka jälkeen seinät ovat suorat.

    Alikulkutunneli sijaitse Punaisen tukkitien linjauksen kohdalla. Vanhojen ilmakuvien (1946) perusteella tukkitien linjaus on alittanut radan nykyisen alikulkutunnelin kohdalla.

    Luokitusehdotus:
    Ei kiinteä muinaisjäännös. Kyseessä on kuitenkin todennäköisesti paikalla on sijainnut laadultaan ja mitoiltaan melko harvinainen ja paikallisesti merkittävä teollisuuslaite 1800-luvun loppupuolella (vrt. Adel 2008: kohde 4, Pispalan tukkitie 1; Luoto 2009: kohde 5), jonka säilyttäminen kaavoituksen keinoin on suositeltavaa.
    Lähistön kohteet:
    Punaiseen tukkitiehen kuuluvat myös muinaisjäännöskohde Pispalan tukkitie 1 (Adel 2008: kohde 4) noin 125 metriä etelälounaaseen ja muu kohde Erämiehenkatu (Luoto 2009: kohde 6).

    Muita kohteita: Adel 2008: kohde 3, Pöllipuistu

Media

  • Kohteen kuva

    Rata_w_1.JPG

    • Kuvaaja: Kalle Luoto
    • Kuvatyyppi:
    • Kuvaus: Näkymä tunnelin Näsijärven päästä kohti Kirkkoa.
    • Kuvausaika: 21.7.2009

Alueet ja hankkeet

  •  
    Sijaitsee alueella:
    Tunnuskuva Nimi Kunta Vanha kunta Alueluokka
    Kohteen kuva 
    Avaa
    Ala-Pispala Tampere
     
      Hallinnollinen alue
    Kohteen kuva 
    Avaa
    Santalahti Tampere
     
      Hallinnollinen alue
    Hankkeet:
    Tunnuskuva Nimi Kunta Vanha kunta Hankkeen tyyppi Hankkeen alkupvm Hankkeen loppupvm
    Kohteen kuva 
    Avaa
    Santalahden arkeologinen inventointi 2009 Tampere
     
      Arkeologinen inventointi
     
    06.07.2009 01.11.2009